lördag 19 oktober 2013

"Det ordnar sig"



Go´morgon!

Klockan är 07. 24 och det är lördag
Kallt och markfrost.
Termometern visar - 4 grader!

I går tog Mannen och jag semester och vi tog oss en tur över Öresund tillsammans med kära Vänner. Solen var på sitt bästa humör och vi flanerade runt och njöt av huvudstadens många begivenheter. Det blev en promenad längs med Langeliniekajen och en smaskig lunch uppe på Posthusets tak med härlig utsikt över Köpenhamns vackra takåsar. Det blev också en strut med varma och väldoftande brända mandlar på Ströget och det blev ett glas vin ute i solskenet nere i Nyhavn under tiden som ett välljudande rockband spelade härliga låtar att minnas till. Hur mysigt som helst och allt var precis så bra som det någonsin kan vara och ändå var det otroligt skönt att några timmar senare se storstaden i backspegeln och köra över bron tillbaka mot Österlen igen.
Tack och på återseende!
När vi flyttade ut till Österlen fick jag en Vän som kom från samma stad som jag och som flyttat ut på landet och gift sig med en fin "Österlenpåg". Denna min kära Vän berättade att hon alltid hade en ask med huvudvärkstabletter i handskfacket (..roligt namn, ett fack för handskar..) i bilen när hon körde in till Malmö, staden gav henne huvudvärk. Skumt tänkte jag, men efter en tid förstod jag precis vad hon menade och kände.
Staden ger lätt huvudvärk! Alla dessa intryck, allt är i rörelse, full fart, alla ljud och miljontals saker och ting som gör det besvärligt att sortera för den som inte är van, för den som inte håller storstadspuls och för den som lever sitt liv i mer sakta gemak på landet. Det bara är så :)
Fram med en Panodil, tack!
Jag tyckte att alla människor rörde sig märkligt sakta när jag en gång flyttade ut till Österlen, tyckte att sävligheten var tilltalande och ibland även roande. "-Det ordnar sig" var orden som gällde och kanske att det gjorde det, förr eller senare. Nu har jag vant mig, nu är jag nästan på det viset själv och visst kan det reta mig att saker inte alltid går tillräckligt snabbt, men samtidigt ligger det en bekvämlighet i det. Allt måste inte gå fort, det finns mycket som behöver tid för att bli bra och bäst. Tid att fundera, tid till tankar. Det kan vara bra att inte ha så mycket att välja på och det kan vara skönt att låta tiden ha sin tid.
Det är inte bra för hälsan att stressa :)

Idag firar jag min födelsedag! Familjen ligger och sover och de missar dessvärre allt det undersköna som denna morgon ger. Naturen är  rejält frostbiten och solen ger ett himlasken som är så rosavackert att det nästan gör ont i själen.
Det är min dag idag och Familjen ska laga en saffransdoftande fiskgryta, dricka något gott som bubblar lätt och vi ska njuta av varandras sällskap.
Härligt!

Tillbakablick:
Nu är vi en till som heter Holgersson!
Borta är bra men hemma är ändå bäst.
Tack kära Vänner :)



4 kommentarer:

Anonym sa...

godmorgon österlen!
bannade mig för att det inte kom iväg ett f-kort, vet det är 19/10, tänkte sen mail! men som tur är så fick jag p-böter för några dagar sedan och det är lika bra att betala meddetsamma och sidan om "banken" har godmorgon funnits kvar och då ("nu har mamma gjort en kort historia lång)upptäcker jag det bästa sättet att ge kramar på din f-dag! ha en underbar dag, njut av den med dina nära och kära! tror ert barnbarn är det vackraste som fötts i år!
idag ska jag njta av ett restaurangbesök med vänner - en bra present.
hälsningar från stora staden fast i tkantenn

OM sa...

Stora underbara kramar på fördelsedagen. Fisksoppan kommer vara ett "gott" minne för mig i många dagar framöver. <3<3<3

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Anonym!
Då tackar jag "banken" för detta, även om P-böter är något av det mest irriterande som finns!
Kul att du skrev en kommentar, då vet jag att du finns här och det betyder mycket :)
Du har naturligtvis helt rätt angående mitt ljuvliga Barnbarn!
Må bäst!

Go´morgon Österlen ! sa...

Älskade OM!
En fisksoppa är bara en måltid och den blir ingenting utan den eller de som är med och förgyller tillvaron!
Tack för en underbar dag :)