söndag 11 maj 2014

Grrrrrr...!



Go´morgon!

Klockan är 06.27 och det är söndag.
Regngrått.
Termometern visar + 9 grader.

Det finns de som upplever ilska som en drivande kraft, något som tillför energi och riktning framåt. Det finns till och med de som påstår att de aldrig skulle klara sig utan sin ilska som energi och pådrivare. För mig är det precis tvärtom. Ilska urholkar alla möjligheter till harmoni och välmående, det förlamar och gör mig till en inåtvänd och tyst varelse med högrisk för explosion i mer eller mindre omfattning. Fy attan!
Jag har varit riktigt förbaskad i ett par dagar nu, periodvis frustrerande arg och det suger energi från allt och ingenting. Jag har varit arg på oförstånd, orättvisor och småaktighet. Arg på "överheten" som slår sig för bröstet och blickar ner mot de våra allra svagaste i samhället. Svek, osanningar och osolidariska handlingar gör mig fullkomligt rasande och det värsta av allt är den maktlöshet som jag själv befinner mig i, att inte kunna göra mer än kämpa och mer eller mindre bli klappad på huvudet och betraktas som en besvärlig typ som man behöver göra sig av med så snabbt som möjligt. Feghet gör mig galet trött och "dåliga ursäkter" strör bara salt i såren på de som indirekt drabbas när makten talar.
Så där lite lagom ilska kan säkert vara pulshöjande och sätta lite fart på vardagen. Ett meningsutbyte kan vara uppfriskande och stärkande, både hemma och på arbete, men att inte bli lyssnad på är riktigt förgörande. Munnen säger att den hör men öronen är definitivt stängda...en förekommande taktik hos delar av tjänstefolket.
Maktmissbruk och maktutövande i alla former är något av det absolut värsta som finns, speciellt när samhällets lagutövare gör felsteg som de dessutom försvarar.
Solidaritet! Barnkonventionen! Mänskliga rättigheter! Vad hjälper det med fina rekommendationer när börsen styr och maktens korridorer går till motanfall med lagtexten i händerna och beklagande leende på läpparna.
Lycka till...hoppas det går bra för dig...
Det finns verkligen personer som gör sig riktigt dumma för att komma undan sitt ansvar och det värsta av allt är att de inte märker (eller förstår) att andra både hör och ser vad de håller på med.
"Droppen urhokar stenen".

Tillbakablick
Österlen är som vackrast!
Vad är helhet?
Längtan.


2 kommentarer:

Eva sa...

säga vad man vill men lagom är bäst, det måste finnas balans. om du som myndighet hela tiden gömmer dig bakom lagar och regler så är du bara en liten lort. Du måste som människa ta ansvar, lyssna, bekräfta, se möjligheter tillsammans. Ge barnet det bästa - en självkänsla som säger "du duger, du kan, du har rätt till - vad det nu än må vara. Kolla vem och vad som vann i gårkväll! Naturligtvis finns det regler du ska följas; t.ex. högertrafik.
Lagom ilska gör att vi kämpar vidare, för mycket gör oss bittra och då tappar vi fokus.
Jag håller på dig!

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Eva!
Åhhh vad jag är glad för att högertrafiken fungerar...på våra vägar det vill säga :)
Det kryllar av både små och stora lortar, så det gäller att trampa rätt för att slippa få skit under skorna!

Kramar