söndag 25 maj 2014

sprid med vinden



Go´morgon!

Klockan är 07.35 och det är söndag.
Solsken och mjuka vindar.
Termometern visar + 14 grader

Jag satte mig på ängen precis utanför vår gård, mitt bland alla tusentals maskrosbollar, och ville fånga det jag upplevde med kameralinsen. Jag var fullkomligt överväldigad över hur många de var, så vackra och så ömtåliga i sin konstruktion, men på samma gång inte.
Från ett grönt flikigt och saftigt blad med en lång och ihålig stjälk, en knubbig grön knopp och sedan en gul blomma innehållande mängder av små fina blomblad, till en rund fröboll med små fina frön. Så vacker och så illa omtyckt samtidigt och dessutom att betrakta som ett ogräs, märkligt!
Jag ser framför mig hur barnen tar tag i maskrosstjäken och blåser iväg fröna i luften. Den som lyckas blåsa iväg alla på ett andetag får önska sig något. Det är vackert, det är sommar.
Tänk på namnet, mask-ros...det låter som en märklig ordkombination och jag förmodar att ros är det som trots allt tillstår dess skönhet, för en ros är en ros, men var masken kommer in har jag ingen som helst aning om...kanske att växten ändar uttrycksform så snabbt att den har olika masker.
Nu när djurens gröna har blivit en modetrend i matkonsten så plockar vi glatt maskrosbladen till vår salladsskål som en delikatess. Det är märkligt, allt kan förändras och jag minns när Mannen och jag (för en så där 20 år sedan) bryggde maskrosvin på maskrosorna som växte runt gården. Det blev så där lagom gott, kanske inget att rekommendera, men kul det hade vi :)
Efter några intensivt gula blomveckor förlorar maskrosblomman sin färg och varje litet gult blad förvandlas till ett frö som likt en liten helikopter flyger iväg i vinden och sprider sig till nya marker, till mångas förtret. Jag vet villaägare som köper speciella maskrosjärn för att skruva upp plantorna med roten ur sin villa-golfgreen och de får jobba rejält med att utrota den gula blomman från sin nerklippta trädgård. "Gult är fult" och stör färgordningen i rabatten...strid pågår!
Miljöpartiet använder maskrosen som sin partiblomma och det har de gjort klokt i, om man utgår från växtkraft och förmåga att sprida sig :)
Maskrosen är så stark i sin fortplantning att den kan slå rot precis var som helst och i alla miljöer. Det är en beundrasvärd liten blomma, ett naturens mirakel, som i sitt vilda tillstånd lever vidare i sin kraft och som inte ens betongen kan stoppa för den hittar en liten plätt att leva och blomma ut på.
Men så var det det där med förgängligheten, hur snabbt blomman förvandlas och så kort dess liv är här på jorden innan den vandrar vidare.
Underbart är kort.

Tillbakablick
Majsommar.
Svala glatt kvittrande i köket.
Liten pojke i badbalja.


Inga kommentarer: