fredag 11 april 2014

Piggelin!



Go´morgon!

Klockan är 06.00 och det är fredag.
Dimma.
Termometern visar + 3 grader.

Jag vaknar och känner mig på ett strålande gott humör och vet inte varför men härligt är det :) Kroppen är fylld med goda känslor och hög (utifrån tiden på dygnet) energi, helt redo för en ny dag.
Det kan bero på tranornas häftiga vårtjut nere från gölen eller kanske på småfåglarnas kvitter från sina bo i blåregnet, strax utanför balkongdörren till sovrummet. Det kan också vara så att jag faktiskt mår bra efter en natt av god sömn...utan en massa tankar på alla måsten. Underbart!
Jag har ganska nyligen fått reda på att min kondition är betydligt bättre än min ålder, väldigt mycket bättre, och jag har fått frågor om vad jag har gjort för att lyckas med detta...hahaha! Naturen, hundarna, ungdomarna och maten är svaret på detta. En mycket hurtig liten läkare berättade då att det var konstaterat att hundägare i allmänhet hade betydligt bättre kondition. Det är väl ganska självklart (tycker jag) om man verkligen tar sin hund på allvar och rastar den rejält, som alla hundar behöver. Min läkare antog att jag hade riktigt stora och konditionskrävande hundar, utifrån min egen kondition, och då bara log jag och tänkte att det där tänkte jag inte prata vidare om för en av husets två hundar är allt annat än stor :)
Jag tror på hälsosam mat, ett glatt humör och att energifyllda människor är en förutsättning till god hälsa. Mat från olyckliga djur, frukt och grönt som är besprutat med gifter för snabbare växttakt och längre hållbarhet är definitivt inte hälsosamt. Bröd och kakor som bakas för att hålla i en evighet är gift och socker är en stor bov om det kommer i för stora doser. Människor som ofta ser negativt på sin tillvaro, som är långt i från skratt, som söker det negativa istället för se det som faktiskt är blir till riktiga energislukare och de sprider dysterhet till sin omgivning. Ilska är absolut förgörande! De som inte orkar och vill någonting och de som behöver år av betänketid innan de genomför något är stora bromsklossar till ett hälsosamt liv. Man måste våga för att vinna! Det gäller sannerligen att fånga sina tillfälle, att njuta varje liten glädjestund och att vara angelägen om att både sprida glädje och locka till skratt. Eget ansvar och "man får inte roligare än vad man gör sig".
Barn och ungdomar ger energi och är oftast hälsan själv! Som vuxen ska man passa sig för att ta sig själv på för stort allvar för då glömmer man lätt det "lilla barn" som alltid bor inom oss. Det gäller att öppna dörren till sin inre barnkammaren då och då :)
Våren ger energi och är en möjliggörare utan dess like. Nu bjuder naturen på gratis inträde till härliga upplevelser som stärker kropp och själ. Vi behöver inte betala dyra pengar på gym och vi behöver inte tvinga oss in i olika dieter eller, än värre magförminskningar. Det handlar om att ta tillvara på det som bjuds och ta för sig av det som egentligen finns. Lagom för det mesta och lite mer då och då är förmodligen helt perfekt.
"Ett glatt humör är mer än pengar" och är absolut hälsobringande :)


Tillbakablick:
Det finns en skiljelinje för allt.
Lugnet före påskstormen :)
Sudda bort din sura min!


Inga kommentarer: