lördag 26 april 2014

Landat!



Go´morgon!

Klockan är 06.40 och det är lördag.
Sol.
Termometern visar + 4 grader.

Svalorna har landat! Jag mer eller mindre låg i rabatten på alla fyra och hade "kirskålskrig" när jag hörde det oväntade, men ack så välkomnande kvittret från en av husets skorstenar. Där satt de två små och putsade sina fjädrar samtidigt som de kvittrade både länge och väl. Tänk så många mil som dessa fåglarna har bakom sig och vilket under att de kommer tillbaka år efter år. Välkomna tillbaka...även om ni är bra på att skita ner. Jag gick direkt till stallet och öppnade ett par av de översta boxdörrarna och sedan dröjde det inte länge för än de flög med en störtdykning rakt in i stallet, ut och in om och omigen. De var hemma nu och de inspekterade sin boplats. Om ett par dagar kommer det andra i svalfamiljen och sedan blir det ett himla liv när alla ska ut och in i stallet och någon förmodligen behöver ge sig av, för det råder helt klart en form av revirtänkande även i svalornas värld och konkurrensen om vem som ska bo var är tuff och stor.
Nu får sädesärlorna (som kom för dryga veckan sedan) sällskap där de går och vippar med sina små stjärtar på gräset, orädda och redan i full fart med bobyggandet.
I går räddade jag en stare ut ur järnkaminen efter ett fall rakt ner igenom skorstenen. Jag hörde bara ett väldigt liv från spisen och när jag väl fick ut fågeln ur spisluckan så tog det ett tag, och några smällar för den lilla fågelkroppen rakt in i fönsterrutorna, innan den förstod att jag ville det bästa.
Det råder livligt fågelliv runt gården just nu :)
Meteorologerna säger att sommaren har kommit till Skåne och det visste förmodligen svalorna redan.
"En sommar gör ingen svala", vi fick två!

Tillbakablick:
Räven traskar i skogen!
Rätten på rätt sida, så här långt!
Murklor!


Inga kommentarer: