lördag 5 april 2014

Uppmaning



Go´morgon!

Klockan är 07.21 och det är lördag.
Sol och frost.
Termometern visar + 2 grader.

"Gör mer av det som du tycker om och mindre av det som du tror att du måste göra"
Det vimlar av visdomsord, det ena sliskigare än det andra, och jag kan bli så himla trött på alla klokheter och självklarheter. Men just denna uppmaningen tyckte jag var tillräckligt bra och enkel för att passa mig. Utan några snyft och krussiduller och utan något "hurra vad jag är bra", utan bara rakt på sak. Vem tror du att du är och varför skulle du nödvändigt göra allt detta som du egentligen inte behöver! För vems skull, varför och till vilken nytta? Har du glömt att ha roligt med dig själv?
Det finns massor med saker som jag dagligen och kanske till och med stundligen tror att jag måste göra, måste hinna med och måste klara av. Saker som egentligen kan vänta och inte tar någon som helst skada av det. Saker som till och med kunde må bättre av att få vänta eller som faktiskt är fullkomligt onödiga. Det kan vara saker som smygstressar och stjäl onödig tid och det kan vara väl invanda beteendemönster som skulle må riktigt bra av att brytas.
Nu ska jag göra mitt bästa (bara för bara min egen skull) och hålla mig till denna så självklara uppmaning. Jag ska göra mycket mer av det som jag själv gillar och betydligt mindre av det som faktiskt är ganska onödigt och till och med riktigt tråkigt. Jag ska försöka med att lägga den "duktiga flickan" på viloläge och se hur det blir...och hur det går.
Det finns absolut ingenting som står och faller med mig! Jag ska prova med att vara en aning mer egoistisk och kanske till och med lite lat :)

Tillbakablick:
Magnolian står i knopp på socialhögskolan i Lund.
"Open Space", en effektiv metod!
Fisk & Skaldjur med kära Vännerna :)

Inga kommentarer: