lördag 21 november 2009

Köphysteri


Go´morgon!

Klockan är 07.35 och det är lördag.
Det är gråmulet och snålblåst.
Termometern visar +8 grader.



Utsikter för dagen:
Av någon underlig anledning har jag blivit del av ett sammanhang där ett gäng Damer (Tanter) sätter sig i bilen och kör 50 mil varje november månad för att göra av med massor av pengar på allt och ingenting. Att jag följde med första gången berodde på att en mycket god Vän tyckte att jag skulle uppleva detta köpmecka, men att det sedan fortsatt i ett antal år är ganska obegripligt för att vara mig.

Det råder fullkomlig köphysteri och huvudet är besatt av att "fynda" bland alla tänkbara varor, från ficklampor till underkläder. Sedan ska man handla till många och gärna lite presenter eftersom man ändå har tillfället.
Det är obeskrivligt hur alla dessa kundvagnar rattas fram i jättebutiken. Märkligt att det inte blir några bråk med tanke på hur fruktansvärt trångt det kan vara under perioder.
Det kommer busslaster med människor och vi "shoppingproffs" har nu kommit fram till att vi inte ska handla mellan 11-14 för då är det knökafullt. Därefter börjar bussmänniskorna att packa in alla sina jättekassar för att resa tillbaka x antal mil igen.

Min Väninna lärde mig snabbt, första gången jag var med, att man ska ha två blå korgar under varuvagnen till alla småsaker och sedan fyller man själva varuvagnen med allt som är av större karaktär, och så gör alla!
Nu vet jag hur affären ser ut, men första gången var en mardröm där min perceptionsförmåga sattes ur spel. Jag blev rent snurrig av allt och fick uppenbara bekymmer med att orientera mig. Tanten från den lugna skogen på landet var extremt ovan vid trängsel, köer och köpeffektivitet i detta extremt stora utbud. Jag fick tydliga stressymptom.
Numera märker jag att ett par timmar räcker för mig och sedan lämnar jag människohavet och vandrar ut i det köpområde som omger butiken med alla möjliga fördelaktiga erbjudande. Där är det i alla fall luft och det är befriande!
Denna gången fick jag en viss orytm i hjärtslagen och jag kan berätta att det finns många människor som ser klart tagna ut av värme och stress inne i butiken.
Jag har sett ambulansen stå vid köpcentrat varje gång som jag varit där (tre gånger) och den matchar dessutom butikens färger?!

Hur som helst så har jag gjort en del trevliga "fynd" och jag har inte kommit hem med bra-att-ha saker denna gången........nåja det skulle vara de något onödiga reflexerna i form av figurer som mina ungdomar absolut har vuxit ifrån.

En stor del av resan är att tillbringa kvällen tillsammans med resesällskapet i hyrd stuga med god mat och goda viner.
Vi provar inköpta kläder och njuter det som vi köpt i matväg. Mycket trevligt!
Jag ser fram emot nästa resa om ett år igen :)

Idag ska jag njuta av mina Söner! Två av dem är i huset och en tredje är på väg.
Lyx!
Vi har planerat för en tur till "Peters paradis" som är Familjens favoritställe i närheten av havet. Där ska vi vandra i skogen, njuta havet och dricka gott kaffe i medhavd termos.
Avkopplande skönt.

Tillbakablick på gårdagen:
Gick en härligt lång promenad i skogen med min äldste Son. Solen tittade äntligen fram och vi njöt. Det var underbart för själen.
Min tvättstuga börjar ta form och två av mina Pågar skruvade bord och satte upp krokar. Det ska bli jätteskönt att få den klar.
Förrådet står färdigbyggt och nu väntar bara lite målningsarbete. Det blev jättefint!
En av husets unga män blev ljuvligt förälskad, mysigt :)
Det var en riktigt bra gårdag.

2 kommentarer:

ingrid sa...

Hej kära vän, det lät mysigt med goda vänner i en liten stuga. Ullared, beundransvärt, det hade jag inte klarat av. Kram från vännen Ingrid

Go´morgon Österlen ! sa...

Men Ingrid.....du hade varit som gjuten till kvällen i stugan :)
Stor, jättestor kram till Dig