tisdag 17 november 2009

Tankevärk


Go´morgon!

Klockan är 07.13 och det är tisdag.
Det är milt och fuktigt ute.
Termometern visar + 8 grader.


Utsikter för dagen:
Jag känner en ung man som har en sällsynt spännande förmåga att tolka det uttalade ordet. Han kan överraska med nya roliga ordkombinationer och välja ordsammanhang som man aldrig någonsin skulle drömma om.
Han har sagt mycket i sitt rekordsnabba tempo som blivit till både glädje och fundering.
Ett påstående som jag fäste mig speciellt vid är:

"Tankevärk är ungefär som en sorts huvudvärk"
Tankevärk, vilket fantastiskt bra ord!

Det är så klokt för det är precis så som det är.
Tankevärk är både lätt och svårt att få.
Lätt att få därför att den har sin grund i mänsklig kontroll och oro. Svår därför att den inte kommer när den väl borde vara där.
Den kan komma smygande, mola lite och kännas obekväm både länge och väl.
Tankevärken kan slå till när man minst anar det.
Den kan få en att dra täcket över huvudet och krypa in under täckets mörker och skydd, som en tillfällig livmoder att söka sin tröst i.
Tankevärk kan vara extremt smärtsam och skära som ett spjut genom kroppen. En förlamande smärta som kan sätta flera kroppsliga funktioner ur spel.
Den kan ge grubblerier som ger ångest, som i sin tur suger kraft som sedan sprider tungsinne likt ett virus runt i kroppen.
Tankevärk kommer sig av någon form av överbelastning i hjärna och hjärta.
Värk i tankarna botas med varsamhet.
Min unge Vän har helt rätt!
Tankevärk är som en sorts huvudvärk.

Jag sysselsätter mig aktivt med mitt löfte om att finna undantag som gör november månad uthärdlig.
Jag fångar "solglimtar" och kastar mig ut för att njuta dessa få stunder då solen tittar fram och ger dagen ljus.
Jag ger mig tid i den fuktiga trädgården och klipper perenner som växt sig stora och nu slokar lågt över gångbanor och vintergröna växter. Det blir en del med räfsan i högsta hugg för att kratta och förflytta våta kladdiga löv till komposten.
Det är trots allt skönt att vara ute! Dagsljus ger energi.
Vi träffar Vänner och veckoslutet som gick var fyllt med god vänskap som ger kraft och bär. Tack Ni alla för gemenskap, spännande samtal och goda skratt!

I dag ska mellanSonen och jag påbörja en förbättring av det som ska likna husets tvättstuga......?!
Han ska måla en vägg och vi ska montera ett avlastningsbord. Sedan ska det upp några hyllor och så får det duga tills det någon gång blir en helkaklad vacker och lättarbetad tvättstuga. Suck!
Vårt nya förråd börjar ta form och nu har mina sista gamla verandafönster hittat sin plats. Hoppas de blir målade av "Någon" innan jul.....? Det känns nästan synd att använda detta fina lilla hus som förvaringsplats.
Vilka duktiga killar till att bygga! Äntligen skickliga, snabba och framförallt pålitliga hantverkare!
Hovslagaren är på väg och nu hoppas jag verkligen att vi äntligen kan fästa bakskor på vår häst.
Min extratös i "BertKarlssonland" fyller 26 år idag! Grattis!!!!!

Tillbakablick på gårdagen:
Var en heldag i en mellanskånsk Stad och arbetade med frågor som berör habilitering och hjälpmedel. På kvällen var jag i en närliggande kommun och hade samtal kring nutid och framtid för en av husets ungdomar.
Det blir en del tid i bilen och det var otroligt mörkt och disigt när jag genade mellan småvägar för att vara hemma igen så snart som möjligt.
Kom hem till ett underbart lugn och till en god stämning. Skönt!
Det var en kreativ gårdag som känns bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt. Ett nytt ord! en helt ny svensk ordsammansättnig. Nu ska jag kolla om rättstavningsprogrammet godkänner det: Tankevärk. Jo faktiskt. Ska genast me3ddela svenska akademin.

Din trogne läsare

Timus

ejsa sa...

Kolla Google om tankevärk så kommer det upp en del.... Jätte skoj att läsa.