torsdag 5 november 2009

Vad är det med människor?


Go´morgon!

Klockan är 06.50 och det är torsdag.
Det är en fuktig och regnig dag.
Termometern visar + 02 grader.






Utsikter för dagen:
I går kom det en frågeställning från lilleBror : Vad är det med människor?
Frågan levde med mig under dagen och jag märkte hur mina öron vässade sig och mina ögon var extra observanta.
Bra.

Det lilleBror berättade handlade om den 11-åriga flickan Kordeza från Bulgarien som födde sitt barn när hon var på väg till sitt eget bröllop!
Efter att ha fött sin dotter Violeta, vilket gjorde ont, tog hon återigen på sig sin brudklänning och lät bröllopsfestligheterna fortsätta.
Kordeza och Viloletas pappa är romer. Pappa är 19 år.
Hjääääääälp!
Barnkonventionen!

Att bo på Österlen medföljer en hel del tid i en bil. Kommunikationerna med buss är obefintliga om man inte bor längs med den stora landsvägen och småbyarna är satta på undantaget i fall de inte har sommarboende med fina titlar eller ligger med närhet till havet.
I går när jag var ute och körde och satte på bilradion fick jag höra något som gjorde mig både förbryllad och en aning rädd:
Europeiska människorättsdomstolen har fastslagit att det inte längre får förekomma krucifix på väggen i de italienska barnens skolsalar.
Domstolen anser att krucifix kan vara upprörande för barn med andra religioner
Helt overkligt!
Vi har varit mycket i Italien och vet att krucifixet är en stor del av oändligt många italienares identitet, deras kultur och deras historia.
Nu måste skolorna plocka ner sina krucifix!
Vem bevakar italienska barns rätt till sina värdegrunder och sin trygghet?

Anledningen till domslutet är en småbarnsmamma med finskt ursprung som anser att hennes barn far illa av att det hänger ett krucifix i barnens skolsal.
Men vad?! Hon och hennes barn är i Italien och inte i Finland!

Mitt förslag:
Ge skolorna i Europa en lämplig plats, kanske en vägg i ett vackert rum och/eller någon form av installation där alla symboler kan vara representerade, men låt landet där skolan finns få behålla rätten till sin historia.
Jag känner mig förbaskad!
Vi pratar Italien, katoliker, Vatikanen/Påven, ett otroligt kulturarv.
Detta domslut kommer att få konsekvenser utan dess like för hela Europagemenskapen.
Vaksamhet!

För övrigt så är hela samhällssystemet ute i hela Europa överhopat med mängder av symboler med olika värdegrund.
Frihet!

Hur mångkulturella förväntas det att vi människor ska bli?!
Vi behöver respektera och acceptera varandras olikheter, inte sträva efter likhet.
Vi behöver damma av det gamla talesättet om att "ta seden dit man kommer".
Det ska finnas en gemenskap i EU och tillsammans blir vi starka EU-medborgare, men vi måste även måna om att bevara våra länders olikheter.

Grrrr....nog om detta!


Idag ska jag försöka hinna med huset när dagens skrivbordsarbete är avklarat. Jag upptäcker dammråttor lite här och där och trägolven tar stryk av alla dessa leriga djurtassar som går ut och in genom huset.
För övrigt känns det fortsatt rått och kallt. Mannen hugger ved och kaminen behöver spraka för att värma ut känslan av fukt och snålblåst.

Tillbakablick på gårdagen:
Jag träffade olika representanter från olika samhällsinstanser och från olika kommuner i Sydöstra Skåne.
Det var en upplevelse att se hur olika personer, som innehar samma tjänst, i olika kommuner beskriver sitt uppdrag och vilken framtoning deras personligheter och kroppsspråk har.
Jag kan konstatera att det finns flera tjänstemän/kvinnor som inte jag skulle vilja vara beroende av, men att det också finns de som ingav en aning förtroende och visade på sin erfarenhet och kompetens.
Det gäller att bo i "rätt" kommun när man är beroende av samhällsinsatser.
Det gäller att vara modig, uthållig och medveten om alla medborgerliga rättigheter.
Läs på!

Den utlovade snön uteblev och istället föll ett ihållande regn samtidigt som det blåste kuling. Hemskt!
Mannen och jag tog några timmar ledigt under förmiddagen och körde en tur till Staden. Jag inhandlade en efterlängtad vinterkappa, som blev för dyr men är snygg :) och vi åt en härlig lunch på en varm och trivsam restaurang.
Avkopplande.
Det var en innehållsrik gårdag.

3 kommentarer:

ejsa sa...

Ja så tokigt man kan tycka att det är i världen. Men se bara i våran lilla by där skolan vill sluta ha skolavslutningen i kyrkan pga att vissa föräldrar tar illa vid sig..... (Skickar ett mail till dig.) Ha det gott.

ejsa sa...

Måste få fråga ang denna bilden, är det badkaret på ert hotelrum..... Är det maken som försöker skapa stämning vid kvälls badet?

Go´morgon Österlen ! sa...

Jomenvisst......bilden är tagen i en kyrka i Istanbul, där jag tände ett ljus på allhelgona för de som fattas mig.