onsdag 11 november 2009

Thyko Brahe dag



Go´morgon!
Klockan är 06.49 och det är onsdag.
Det grått och regnigt.
Termometern visar + 05 grader.









Utsikter för dagen:
Mårtens afton firar vi alltid med att äta någon form av helstekt fågel och då oftast kalkon, anka eller gås. I år blev det kalkon. Till detta ska det serveras en lite mjöligt god potatis, rosenkål, ugnstekta morötter och lök, svart vinbärsgelé och som grädde på moset den underbart saltsöta bruna såsen! Mums!

Mårtens afton var mina Föräldrars bröllopsdag och jag har varit med om åtskilliga Mårtens firande med god fågelmiddag uppdukad i "stora rummet" med finservisen och högtidlighet.

Jag hade inte räknat med en Thyko Brahe dag.......!
För er som inte vet vad en "Thyko-Brahe-dag" är kan jag berätta att det är en riktig otursdag. Så har vi kallat det igenom hela min barndom och uttrycket lever med mig fortfarande. Den gode Thyko (som står som fin staty på Hven) fick i uppdrag av någon kejsare, som jag inte vet namnet på, att leta upp årets "otursdagar" i almanackan. Jag tror att han kom fram till ca 30 stycken......en av dessa var definitivt igår!
Som kuriosa kan jag berätta att jag sovit utomhus en natt vid statyn av Thyko på Hven för att tillsammans med goda vänner beskåda himlavalvets alla stjärnor.
Det var en häftig upplevelse!

Våra rörmockare höll på att kolla varför vi inte hade tillräckligt med vattentryck i våra kranar och de kom fram till att ledningarna var helt igenkorkade efter alla år av järnrikt vatten , att pumpen hade bränt ut sig på att forsla allt detta vatten genom toktrånga hål.
Besked: byt rörledning ut till brunnen, köp ny pump!
Detta innebär att det ska borras hål genom väggar, brytas upp trägolv, bryta upp plattläggning, in med grävmaskiner på gräsmattan och dra nya ledningar och innan jul!!!!

Jag blev tokig när Mannen och rörmockarna började prata om att dra rören på insidan av huset och lägga dem i taket?! Aldrig i livet! Ett mindre världskrig uppstod.......
Då kom vår goe snickare och lugnade oss med att det säkert skulle gå fint att lägga rören i golvet och att han skulle titta på det hela. Tack!
Hoppas!

Mannen och en av pojkarna åkte till skolan för att fira Sankt Martin. Detta är en stämningsfull tradition på waldorfskolor, ute i höstmörkret med fika, facklor, eld och sång.
Under tiden skulle jag tillaga dagens kalkon och hade precis fyllt den med alla frukterna och satt den i ugnen när ugnsluckan gick i två delar och handtaget sprack.......?!
Vad göra? Ugnen höll inte värmen tillräckligt och ugnsglaset hängde på utsidan. Farligt.
Vår kalkonmiddag var definitivt hotad.
Jag sprang runt i huset och försökte hitta något som kunde hålla luckan på plats, ungdomarna tittade på med stor förvåning, och det blev strykbrädan. Inte den bästa lösningen men nöden har ingen lag :)
Stor suck!
Senare på kvällen lyckades en av husets kluriga unga män att hitta två små kopparbrickor bland sina radiobilmotorer som vi kunde fästa bakom skruvarna som höll ihop ugnsglaset. Turligt och fiffigt!
Nu hoppas vi att denna primitiva lösning håller över julskinkan så att våra pengar kan användas till trevligare inköp i jultid.
Jag vågar inte ens tänka på vad vattenrören kommer att kosta.

Kalkonen blev slutligen lyckad och vi fick en riktigt trevlig kväll. Milde tid så gott det blev, alla åt av vår 5-kiloskalkon tills faten var tomma.
Slutet gott, allting gott.

Idag ska vi vända bilen mot Staden (för att undkomma fler tråkigheter) och göra andra nödvändiga investeringar till huset.
Snart har vi ett färdigbyggt förråd och till detta ska vi hitta inom- och utomhusbelysning. Trevligt. Sedan ska det inhandlas mängder av dessa nödvändiga energilampor som sprider sitt gröna hemska ljus. Inte bra. Jag vill ha kvar det mjuka gula ljusskenet som ger värme och trivsel och som tänds när man tänder lampan, utan fördröjning.
Gnällig!

Tillbakablick på gårdagen:
Ibland är det bara så att otur och olycka samlas på en och samma gång. Mannen hade påstått att det bara är tillfälligheter och inget annat, men jag undrar......

Jag hade ett efterlängtat samtal med Storebror, vi pratar framtid och nya möjligheter. Underbart inspirerande!
MellanSonen blev vaccinerad mot svininfluensan igår, fick rejäl smärta i armen och upp i nacken. Samma symptom som tre av de andra ungdomarna fått. Usch!
LilleBror satt fast i storStadens metrotrafik under två timmar i morgonrusningen och fick även han lägga gårdagen till en av Thykos uträknade otursdagar.

Det var en omtumlande gårdag som trots allt ska läggas till handlingarna som en bra dag.



3 kommentarer:

ejsa sa...

Kram på dej... Jag kan trösta dej att vissa dagar aldrig går i repis.

Go´morgon Österlen ! sa...

Tack :)

Anonym sa...

Jaha! Då skall Mannen förtydliga vad han menar med livets tillfälligheter. Jag har ingen ödestro för det ger mig ingen ro, tror jag Eva Dahlgren sjön i Änglen runt hörnet. Jag har några livsregler som jag tror på och lever efter, bl.a att du har inte valt tid´, plats eller dina föräldrar utan du har få ditt liv som en gåva att förvalta. Du gör dina egna val. Sedan är ju livet så oehört komplext att det inte går att greppa över eller kontrollera. Då måste det logiskt sett uppstå en massa tillfälligheter. Over and Out/Mannen