tisdag 31 januari 2012

Vintersol.


Go´morgon!

Klockan är 06.23 och det är tisdag.
Snö och is.
Termometern visar - 6 grader.

Utsikter för dagen:
Det blir kallare och kallare för var natt som går...hur ska detta sluta?
Det finns en del vardagliga små förtret som kan irritera och ett av dem är vintersolen, vilket kan tyckas märkligt, men inget är så avslöjande som den. Varenda liten damtuss, minsta lilla fläck och skråma dyker upp och syns, precis allt avslöjas i hörnor och vrår. Tak, väggar, golv och fönster ser gråsmutsiga ut, för att inte tala om hyllor, tavelramar, paneler och fönsterkarmar som alla befinner sig under ett irriterande lager av grått damm. Det bara finns där, helt plötsligt och från ingenstans, avslöjat av den intensiva och lågstående vintersolen som speglar sig och reflekterar i allt det hemska vita. Enerverande!
Till och med min ansiktsfärg ser grå ut när dagsljuset får en chans, mitt hår blir plötsligt ännu mer stripigt och spretande och mina värmande ullkläder tycks vara belamrade med hundhår och damm. Min näsa är däremot röd och lyser som ett stoppljus mitt i ansiktet! Jag fryser konstant och näsan signalerar ytterst retfullt! Mina fingrar är ständigt kalla oavsett vantar eller hanskar, jag fryser hela tiden!!!!
Varje måndag inleds med ett stort soppkok. Paprika, chili, tomater, vitlök och det som skafferiet bjuder åker ner i en bamsegryta och förvandlas till en mustigt het och värmande soppa, en nödvändighet för att hålla värmen under veckan. Tekannan är ständigt redo för att bjuda en värmande teslurk i pauserna, veden sprakar i kaminen och fötterna befinner sig i varma inneskor......men jag fryser! Undrar hur de kommande dygnen blir, då termometern är förutspådd att sjunka många grader mer, brrrr! Hoppas väderexperterna har fel!
Det finns en sak som är bra med vintersolen inomhus och det är alla underbara skuggspel som dyker upp längs med de vita innerväggarna, så vackra och förvånande. De får mig att minnas tiden då Barnen var små, när vi lekte skuggteater och hittade på skuggsagor, spännande :)
Jag har en Vän som är konstnär och skicklig fotograf, han är fenomenal på att fånga skuggspel på bild, trolskt och magiskt!

Nu är det dax att packa väskan för att njuta några lediga födelsedagar tillsammans med älskade Mannen, kära storaSystern och bästa Svågern, härligt!! Franska- och italienska Rivieran ligger och väntar på oss , om än något kylslagen fast oavsett lika otroligt vacker :)

Må bäst och värm varandra :)
Vi hörs den kommande veckan.

Tillbakablick på gårdagen:
Det är livsbejakande att arbeta, att få känna sig nöjd, trött och belåten!
En någorlunda välfylld plånbok, en gång i månaden, är förmodligen den största drivkraften, den som möjliggör känslan av att vara delaktig och betydelsefull (i bästa fall).
Pengar i lagom proportioner underlättar!
För många av oss är det en ynnest att ha ett jobb att komma till. Oroliga tider här, överallt, nu och hela tiden. Det är många som tappar fotfästet....för hur länge?!
Vem ska man tro på?
Gårdagen var någorlunda handlingskraftig.

3 kommentarer:

ejsa sa...

"Äntligen" Ja! det kan man ju få säga då ni skall få åka iväg några dagar. Ni behöver det så väl. Hoppas att ni få något varmare, i varje fall plus grader.
Trevlig resa, vi hörs....Kram

Anonym sa...

lycklig resa

önskar

Timus

Rebecka sa...

Ha en fantastisk resa! Kramar Rebecka