fredag 11 maj 2012

Tankeom.


Go´morgon!

Klockan är 06.07 och det är fredag.
Ösregn.
Termometern visar + 8 grader.

Utsikter för dagen:
Jag trodde inte mina ögon, men i dag satt det en stor padda och tittade lugnt på mig när jag kom ut i köket. Hur hade han hamnat där? Var det ett tecken på något eller var det rent av en prins? Den hade hur som helst ingen brådska med att komma ut så jag fick gå där och fösa den mot utgången, under tiden som han tog ett skutt lite då och då. En riktigt "rälig groda", det kanske var en hon......?!
För övrigt så fryser jag åt vår häst som har stått ute i ösregn hela natten. Jag ser honom nu, han står precis intill vårt stenröse och tittar in mot sitt stall. Mitt hjärta svämmar över och jag får tala med mig själv och inser att det står både hästar, kor och får lite här och där i byn, i samma situation som vår kära goa lilla häst, och de fryser förmodligen inte, de kanske till och med gillar regnet.
Omtanke, om en tanke eller tanke om, borde egentligen kallas tankeom. Det är hur som helst ett vackert ord med en fin innebörd. Vi behöver lite omtanke i vår vardag, goda tankar för och om någon annan. Det är bra att sätta sig själv på undantaget, tänka sig in i någon annans perspektiv och stillsamt bry sig om, inte kasta sig över.
Omtanke kan vara det minsta lilla, ett välmenat ord, en påminnelse, betydelsefull information, en god idé, praktisk hjälp eller precis vad ordet säger; en tanke om, att visa sin välvilja.
Tonåringar brukar inte uppskatta omtanke från sina föräldrar, utan upplever det lätt som kontroll. De vill och kan själv, i ett något större format än tiden då de var mellan tre och fem år och man får vara försiktig med att visa för mycket omtanke. Lagom är bäst :)
Omtanke kan skada. Det gäller att separera sig själv och inte sugas in i en annan människas hela liv, distansera sig för att kunna ge omtanke.
Sedan finns det omtanke som egentligen inte är innerligt menad, en sorts omtanke som istället tillfredsställer givarens egen förträfflighet, duktighet och duglighet, som delas ut lite hipp-som- happ under leende och belåtenhet. Duktiga personer som vill synas och märkas, som vill ha kontroll och som lägger sig i för egen vinning, som bara "vill väl". Detta blir lätt ansträngt och nästan pinsamt, för vem kan förvägra en omtanke?
Omtanke kan absolut ge både kraft och mod. Vetskapen om att någon annan finns med, som tänker goda tankar om den man är eller vad man gör kan bära väldigt långt. Tankekraft ger definitivt styrka. Tillsammans är man aldrig ensam.
Vi behöver tänka på varandra då och då och visa med små gester att vi finns för varandra och bryr oss om varandra.
"Det är tanken som räknas".
Vänskap, solidaritet, kamratskap, ömhet,  kärlek.....
Livet är nu, vad finns det att vänta på?
Vi har bara varandra :)

Tillbakablick på gårdagen:
En halv dags arbete med positivt resultat, oväntat bra.
Nyskurade golv i hela huset, skönt!
Gårdagen var helt ok.

Inga kommentarer: