onsdag 21 oktober 2009

citroner


Go´morgon!

Klockan är 07.03 och det är onsdag.
Det håller på att ljusna och ser ut till att bli en dag med någorlunda bra väder.
Termometern visar + 04 grader.



Utsikter för dagen:
Nu är det en väldig fart på tiden igen. Natten susar förbi och dagen hinner knappt börja innan kvällen är här. Mitt hjärnkontor har fullt upp med att göra en sak i taget för att hinna med att tänka efter före och komma ihåg.

I går stod jag väldigt illa till mitt i Stadens rus av människor när min mobil ringde. Jag svarade och en person som jag har en arbetsrealtion till började prata om viktiga projektinnehåll, tider, möte osv. Jag försökte hitta en undanskymd hörna för att ha möjlighet att koncentrera mig på samtalet, omöjligt! Personen i mobilluren var ivrig och gick inte att avbryta.....till slut fick jag överrösta med bestämdhet och be om all information på mailen, oartigt men nödvändigt.
Detta händer ständigt och gör mig tokig! När man ringer en mobil kan man hamna i vilket sammanhang som helst. Tänk om alla kunde ha den goda vanan att fråga om situationen möjliggör ett samtal, eller något i den vägen, det hade varit riktigt bra!
OK, mobiler är fantastiska och man kan stänga mobilen, men det är vissa samtal som måste nå fram i alla läge.
Mobilvett!

Mannen och jag har fått ett mycket vackert grönt bambufat av kära Vänner. Fatet var fyllt med stora gula citroner när det överlämnades, vilket är otroligt effektfullt. Tusen tack för detta underbara!
Synen av citroner sätter omedelbart igång salivproduktionen och känslan av surt infinner sig i smakminnet. Förväntansfull.
Jag tänker på citronträd i centrala Rom och citronen avbildad i olika konstsammanhang .
Förra året använde jag citroner till att göra limoncello, som var lagom klar till jul och blev jättegod.
Av alla dessa citroner som nu ligger på vårt fina gröna fat ska jag koka lemoncurd, efter det att ögat har njutit färdigt.
Man river citronskalet och blandar med citronsaft som man sedan sjuder med ägg och florsocker. När det puttrat sig samman tar man smeten från värmen och rör ner smör. Därefter häller man curden i en väl avsköljd och varm burk med lock och förvarar i kylen (ca 1 vecka). Busenkelt och otroligt gott på en rostad macka eller på en varm scones! Prova!
Om man vill kan man använda lemoncurd till att fylla hallontårtan med och då blandar Du din lemoncurd med vispad grädde till lagom konsistens. Mycket godare än vaniljfyllning!

Idag går delar av arbetsdagen åt till nya samarbetsträffar, avtackande samarbete och några timmars skrivarbete innan eftermiddagen är här.
I allra bästa fall hinner jag med en promenad i höstskogen, hoppas.

Tillbakablick på gårdagen:
Vi var i Staden och hade ett möte med tjänstekvinnor där vi återigen blev presenterade en av alla omorganisationer i samhällsmaskineriet.
Hur ska allt kunna fungera i tider då anställda redan arbetar på sin yttersta förmåga? Nedskärningarna medför att arbetsgivaren ålägger sin personal omöjliga förväntningar på prestation. Förvirring och utmattning råder.
Det förväntas snabba resultat. Det mesta blir till akututryckningar och mycket är en återgång till det som var förr, dock i täckmantel och med nya moderna omformuleringar. Allt ska kunna mätas, allt är effektiviserat
Till vems nytta?

På kvällen träffade jag ett gäng med glada och mycket trötta Föräldrar till ungdomar med funktionsnedsättningar. Dessa Föräldrar får slå knut på sig själva för att både klara av ett arbete, ett äktenskap, en familj och dessutom vara beroende av samhällsstöd i vardagen. Kommunen har makt! Försäkringskassan har makt! Skolan har makt!
Alla dessa Föräldrar är fantastiska vardagshjältar.
De måste orka.

Gårdagen var bra.

Inga kommentarer: