måndag 5 oktober 2009

Måne



Go´morgon!

Klockan är 5.43 och det är måndag.
Det är ännu en blåsdag.
Termometern visar + 8 grader.

Måne!
Månskensnätter innebär vakennätter för min del. Nu sitter jag här efter att ha legat vaken till och från under ett par timmar. Måne är lika med stora tankar.

Oktober månad.
Blad faller tyst från träden och lägger sig på marken för att vissna ner. Naturen tackar för sig och förbereder sin vintervila.
Melankoli.

Det blåser och viner runt husknuten. Vi tänder mängder av stearinljus inomhus när mörkret smyger sig på. Nu behöver vi värmande grytor och stärkande soppor för att njuta maten och hålla energin. Återigen är det dax att kura inomhus.
Vi saknar redan våra utomhusrum med sina oändliga möjligheter. Nu gäller det att samsas inom husets alla väggar i några månader. Närhet och beroende kan innebära prövotid.

Jag gör mitt yttersta för att mobilisera kraft till att orka, till att se det positiva. Oktober och november är tunga månader för mig. Jag är en solen och värmens människa. Mörker ger mig svårmod, jag blir en aning melankolisk och får ta hand om det på bästa sätt. Det gäller att finna strategier!
En långpromenad vid Stenshuvud där hela parken skiftar i höstens gulröda toner är en energikick. En vandring längs med ett vindpiskande vatten vid Havängs stränder är ett sätt. Mat utifrån årstidens skafferi ett annat.
Vänner är ett underbart bra sätt! Nu träffas vi i mörkret och tar tillvara på varandra.

Vi har haft ett mycket mysigt veckoslut i kära Vänners sällskap.
Det är ljuvligt att bli bortbjuden och komma till dukat matbord. Lyxkänsla!
Tack Vännerna i Grevlunda för en god middag och trevlig fredagskväll.
Det är också härligt att tillaga en värmande måltid att bjuda på och vi hade en lördagskväll full av skratt och goda minne tillsammans med mina båda barndomsVänner från Staden.
Tack ni båda för att ni trotsade stormen och kom ut "på landet".

I dag ska vi ta tag i det som blev fel i går.......!

Tillbakablick på gårdagen:
Härlig låååångfrukost med Vänner. Eftermiddagen bjöd på skön avkoppling fram tills det var dax att börja arbeta och det mesta körde ihop sig. Suck!
Det gäller verkligen att njuta av de tillfälle till avkoppling som finns.

2 kommentarer:

ejsa sa...

Har nu tagit fram min almanacka och skrivet in rätt datum i november. Ta det lung å va rädd om dej.
Kram

ejsa sa...

Jo det stämmer att "Be" var hos er den 13 aug. Kollade min agenda. Så då stämmer din uträkning..... 1 vecka kvar kanske............ Så spännande. Ring mig vilken tid det än är på dygnet.