torsdag 1 oktober 2009

Dräktighet




Go´morgon!

Klockan är 6.56 och det är torsdag.
Det har regnat i natt , är fuktigt ute och himlen är grå.
Termometern visar + 8 grader.

Jag vaknar varje morgon till min klockradio och i dag var det nya nedslående rapporter från vår vida värld. Ännu en katastrof har inträffat under vår natt och fler än tusen människor har mist livet under ett jordskalv i Indonesien. Arma människor som ska leva vidare!
Vi har vårt fadderbarn i Indonesien.

Vi håller på att lära oss allt om dräktiga tikar och valpning.
Vetrinärens besked i tisdags var så uppmuntrande att vår hunds mage växer i takt med vår glädje.
Nu lusläser vi allt vi kan på nätet och upptäcker att det är en hel del vi måste ta tag i.
Det finns en fara i alla tecken som beskrivs i texter, vi tycker att vår tik uppvisar alla :)
Helt otroligt att hundar bara är dräktiga i 63 dagar. Tänk vad naturen har ordnat.
Vi måste inhandla speciellt dräktighetsfoder, valplåda ska införskaffas och vara på plats tio dagar innan beräknad valpning, rummet ska hålla ca 24 grader, hon ska dricka mycket för produktionen av fostervätska och mycket, mycket mer att hålla reda på.
Det känns en aning oroande och ansvarsfullt samtidigt som vi inte är helt säkra på om allt detta behövs och ska ske. Ultraljud är enda lösningen för ett definitivt besked, men vår vetrinär tycker att eftersom dräktigheten var så långt gången var det bara att vänta tiden ut och se. Han har säkert rätt. Det som sker det sker och vi får ge oss till tåls......två veckor till!
Drömmen är att det kommer tre fina små valpar. Tre familjer följer oss i väntans tider och hoppas lika mycket som vi (och förmodligen lite till) på att få en ny familjemedlem lagom till jul.
Önsketänkande!

I dag tar jag bilen för en tur över bron till utlandet och Sönerna som bor i den Staden. Jag ska bo en natt hos Lillebror och hoppas få träffa både Storebror och Svärdotter vid en gemensam middag i kväll. Ska bli väldigt mysigt!
Antar att det blir bekymmer med hemresan i morgon eftersom Barack Obama även tänker sig en resa till samma Stad och bron kommer att stängas av vid två tillfälle. Jag har kollat tiderna och tror mig ha hittat en lucka som passar oss, om inte Mr President och hans följe får tidsförflyttningar.

Tillbakablick på gårdagen:
Mannen och jag tog ledig förmiddag och åkte till Kivik för att njuta årets äppeltavla "På lösdrift i Äppelriket". En helt fantastisk tavla och vilken ljuvlig doft!
Jag fick lära mig att den är 108 kvadratmeter stor, att det finns 70.000 spik i tavlan, 35.000 äpple av 8 olika sorter och att den väger 3 ton. Inte dåligt!
Jag mötte en "Kivling", en äldre herre som sopade och gjorde fint vid tavlan. Då passade jag på att fråga honom vilken av de 22 äppeltavlorna genom tiderna som han tyckte var vackrast. Han svarade tveklöst att det var tavlan med barnet. Jag minns den själv, det var ett litet barn i sommarhatt och den var väldigt fin.
Det var en bra gårdag.

1 kommentar:

ejsa sa...

Hejsan! Önskar dej en underbar dag med din söner på andra sidan sundet. Blev så glad då jag läste din rader nu..... Här är ju en som då går i väntans tider. Jag hoppas på tillökning den 17 oktober. Då är det 9 veckor sedan sista parningen, eller har jag fel? Så då får vi Albin den 17 dec. lagom som julklapp till mig själv och maken.