onsdag 28 oktober 2009

Mot Istanbul!


Go´morgon!

Klockan är 06.14 och det är onsdag.
Dagen känns klar, men fukten håller i sig.
Termometern visar på + 02 grader.



Nu har jag gjort 50 blogginlägg och funderar över nyttan med det jag gör. För min egen del, för skrivandets skull, för Familjen, för Vännen, för den nyfiknes skull...........
Jag ska fortsättningsvis ta mig en rejäl funderare över detta och fatta någon form av beslut kring Go´morgon Österlens vara eller icke vara.
Det som förvånar mig mest är att de flesta kommentarerna kommer till min mail? Kan det bero på att det fortfarande är bekymmer med tillvägagångssättet, eller beror det på att man inte vill visa sin kommentar på bloggen? Det kanske beror på att man egentligen inte bryr sig om det jag skriver eller att man inte vill visa att man är inne och läser....smygläser!
Jag behöver fundera mer över detta.

Nu har jag tankar kring var alla skogens djur blir av när kylan tränger på? Var värmer de sig under natten och var söker de sitt skydd mot regn och snö? Det måste vara bekvämt med ett gryt att sova i, men var är alla de andra som är för stora för att krypa under jord? Ger träden tillräckligt med skydd?
Fåglarna som stannar kvar, sitter de där på trädens grenar eller skapar de sig vinterbo?
Alla dessa vildsvin som springer runt i skogen, var sover de under natten?
Jag märker en tydlig kunskapsbrist hos mig själv och bör nog bege mig till bibliotekets barnavdelning för att studera de svenska djurens förhållande vintertid.

Jag har sett ett uppstoppat vildsvin stå utanför ett hus längs med landsvägen.....den gav ett ganska makabert intryck! Jag fick en känsla av vildsvinshat.

Nu är vi på väg mot Turkiet och Istanbul, Mannen och jag reser i morgon.
Det sägs att Istanbul kan ses som en bro mellan Europa och Asien och att det är en kontrasternas stad att älska eller hata. Jag ser fram emot det förstnämnda.
När jag var liten beskrevs turkar i sagan som personer med mantel och en hög turban på huvudet, väldigt exotiskt.
Familjen var i Antalya 1992 och det jag minns av den resan var stekande sol, salt hav, enträgna försäljare, fruktpulverte, märkeskopior, storeBror ridandes på en kamel, galna chafförer, blinkande minareter och myggor.
Nu ser jag främst fram emot ett par dagar med kära Vänner i ett annat land och en annan miljö. Jag vill åka båt på Bosporen, se Blå moskén med sina minareter och Hagia Sofia som räknas till ett av världens främsta byggnadsverk. Jag vill uppleva kakel, kryddor och bazarerna.
Det blir nog en annorlunda och bra resa.

Jag håller på att packa och det är ett bekymmer i sig. Jag har redan skiftat packning två gånger och i går sa Mannen att det kanske kom till att regna i Istanbul. Hjälp! Nu måste jag packa om för eventuellt regnväder! Sedan måste jag ha med mig skor som passar det mesta och dessutom ha plats till det som jag förmodligen vill köpa med mig hem. Övervikt på planet?!
Det hela brukar sluta med att jag har med mig fel kläder och att jag får köpa det jag behöver.
Vi reser höst och vinter och då kan det vara svårt att förutse Sydeuropas väderlek.
Lyxproblem.

Idag ska jag planera veckans måltider, aktiviteter och rutiner för ett par dagar framöver. Jag ska fylla kylskåp och skafferi och jag ska städa huset. Sedan ska jag hinna skrivarbeta ett par timmar innan det är dax att stänga resväskan och säga go´natt till denna dagen.
LilleBror är här hemma och kurerar sig från feber och värk.

Tillbakablick på gårdagen:
Dagen flöt fram i en jämn ström av olika uppdrag.
Jag hann glädjande nog med att plantera om de sista pelargonerna och sätta ljuvligt lila ljung i några blomsterlådor.
Började känna av en förkylning som jag definitivt inte har lust med!
Det var en lagom bra gårdag.



9 kommentarer:

ejsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ejsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Nja det vore synd om du slutade för stt du får för lite respons. Men å andra sidan så bygger ju bloggandet på att man träffas på ett socialt forum som om man fiksade ihop på ett Café.Och när man fikar ihop så är det ju inte bara en som pratar hela tiden och vi andra lyssnar tyst utan att säga något.Nä fram med spontaniteten och kastar er ut i kommentarsfältet. Mannen

Rebecka sa...

Hoppas att ni kommer att få det riktigt härligt i Istanbul! Mycket kul, men kanske också lite avslappning :) Många kramar Rebecka

Rebecka sa...

Avkoppling menar jag ju, ungefär samma ord :)

ejsa sa...

Sluta inte.......... Du ger insperation och energi. Skriv för din egen skull och lägg inte ner energin på om det kommer kommentaren elelr inte. Glöm inte att packa ner sax, nål och tråd....(skrattar) nej du och jag packar säkert inte lika.... Jag vet ju att jag är lite omständig då jag skall ut och resa. Måste ha med mig allt som är bra att ha. Gärna spik och hammare också. Ha en trevlig resa. Om det behövs hjälp under er resa så vet ni var vi finns. Kram

Go´morgon Österlen ! sa...

Till Mannen; Helt rätt! Bloogen är ett socialt forum öppet för samtal.
Till Rebecka; Visst är det två ord med samma betydelse! Tack min goa tös!
Till Ejsa; Jag vet ingen som packar mer förutseende än du :)

Anonym sa...

kära kära Maria. Har just kommit hem från höstlovsresa till Stockhom. Varför så deppig? just nu när ni ska åka iväg till Orienten! Vi älskar dig! Var Glad!Vi ses snart.

Din trogne (och tidfvis otrogne)läsare

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Timus!
Underbart att höra ifrån Dig!
Vemodet rullar in...det bara är så.
Ska bli härligt att träffa Dig och Er båda!
Längtar!
Kram