söndag 11 oktober 2009

Lukt


Go´morgon!
Klockan är 06.56 och det är söndag.
Det ösregnar ute.
Termometern visar + 7 grader.






Utsikter för dagen:
När jag sitter här med mitt nybryggda morgonkaffe kan jag inte låta bli att förundras över luktens betydelse för människan. Denna doft av kaffe som jag känner långt innan det är lagat och som får mig att stiga upp ur sängen av längtan efter dagens första kaffeslurk (med mycket varm mjölk).

När barnen var små bakade jag allt vårt mat- och bullbröd i fullkomlig övertygelse om att doften av nybakat bröd spred harmoni i huset, gav trygghet och ett lugnt sinnelag hos de små.
Så höll jag på under många år fram tills att barnen kom med önskemål om "köpebröd", då gav jag upp. Men doften av en nybakad kanelbulle är oersättlig. Jag älskar doften av vanilj och det är dessutom ett vackert ord; vanilj.
Ännu i dag använder jag mig av kökets dofter för att lugna oroliga själar. Doften från en nybakad chokladkaka kan få den mest oroliga att stanna upp och njuta en stund.

I mitten av 70-talet hade jag en Vän som var bosatt på Korfu. Hennes svärfar hade en olivodling och vid ett besök i deras bergsby fick jag en stor grön Metaxaflaska fylld med gyllene olivolja. Sedan den dagen är jag beroende av olivolja. Men jag kom ihåg hur annorlunda dofterna i matlagningen blev när jag använde oljan istället för smör. Jag minns att smakerna inte var i harmoni med doften och att det tog tid att vänja sig. På den tiden var det inte många svenskar som använde sig av olivolja i matlagningen.

När jag var liten fanns det spårvagnar i Staden; "Spinkan". En av dessa gick ut till det som då betraktades som stadens ytterområde. På den spårvagnen var det allmänt känt att det luktade vitlök, vilket hade sin förklaring i de fåtal invandrare som transporterade sig med Spinkan till och från sina hem. Detta var då i mitten av 60-talet, långt innan vitlöken blev en vardagsingrediens i svensk matlagning. I dag är vitlök en doft som finns i alla matsammanhang och tack alla ni från sydliga länder som gav oss den!

Årstiderna har sina dofter. Hur underbart är det inte när våren doftar av nyutsprungen bokskog, av liljekonvalj, hägg och syren. Mindre underbara är dofterna när lantbruket sprider sin gödsel på åkrarna, men man vänjer sig, väl medveten om nödvändigheten.
I sommartid luktar det gott av nyslaget hö och söta skogshallon. Ett stort gult rapsfält ger himmelska dofter. I trädgården sprider rosorna, kaprifol och jasmin fantastiska dofter.
Ett regn luktar jord. Under hösten doftar skogen av svamp.
Till jul fylls luften av dofter från gran, hyacint, pepparkakor, apelsin, glögg.....underbara juldofter.

Resor som vi gör ger otroliga doftminne. Jag tänker på tidiga morgnar i Toscana där luften doftade av solmogna tomater och varm jord. En vinbar i Milano där ett gott italienskt vin ger underbara doftsensationer och aldrig är så gott som på platsen där man dricker det. En enkel italiensk restaurang där tomatsåsen som puttrar i köket sprider ljuvliga dofter och får smaklökarna att vattnas. Hela Italien luktar längtan dit!!!!

Människor doftar. Vi vet alla hur underbart gott en liten baby luktar.
Varm sol mot naken hud luktar salt, kroppsarbete luktar svett, smuts luktar illa.
Sjukdom luktar.

För några veckor sedan, vid ett besök i StorStaden blev jag erbjuden en doft som fullkomligt förtrollade mitt luktsinne. Jag passerade samma parfymdisk vid flera tillfälle för att få njuta doften lite till. Nu blir det ett dyrt och nödvändigt inköp vid den kommande utlandsresan. Beroendeframkallande.

Dofter och lukter väcker våra känslor och ger oss otroliga doftminne. Det är ett sinne som ger snabba signaler till hjärnkontoret.
Jag har varit med om dofter som omedelbart fastnar och framkallar både trevliga och otrevliga känslor.
Jag kan minnas hur det doftar, doften får mig att komma ihåg.


I dag ska jag först arbeta ett antal timmar. När jag kommer hem i eftermiddag ska jag baka två matpajer till morgondagens personalträff. Det blir något med ricotta, vitlök och bladspenat, kanske lite rostade pinjenötter på det. Sedan ska det stå en gryta med högrev och puttra på spisen tillsammans med mängder av paprika, tomat och lök av alla de sorter. Vi har en familjemedlem som älskar grytor med stark paprikasmak och det ska han och vi alla njuta till kvällen.
Jag ska inte fokusera på min hund idag! Nu har hon faktiskt blivit tjockare, men jag litar inte på hennes mage. Varför slickar hon så mycket på magen?
Det är några dagar kvar och om det inte tittar ut någon valp så kommer hon att utsättas för hårdbantning och gediget motionsprogram! Det skulle i och för sig passa mig själv utmärkt :)

Tillbakablick på gårdagen:
Vi hade en fantastisk kväll, en lördag då husets samtliga Ungdomarna höll sina överenskommelser och klarade sina löfte. Det var längesedan och det kändes hur härligt som helst. Äntligen!
Värre var att Danmark besegrade Sverige i fotbollen. Mannen och en av Killarna var uppgivet besvikna. Jag retar mig mest på att Sverige inte "plattade till" danskarna. Nu blir våra grannar över Sundet ännu mer kaxiga än tidigare. Inte nog med att de har mer pengar än oss!
Stackars dessa våra båda Söner i Danmark som ska stå ut med att vara svenskar på sin arbetsplats på måndag :)
Det var en något spänd och nervig gårdag som slutade väldigt bra.

3 kommentarer:

ejsa sa...

Hej. Nu är jag äntligen hemma och sitter här och läser din mycket trevliga blogg. Blir glad och känner nästan doften efter pepparkakor och glögg..... Något som jag längtar till. Må bäst

ejsa sa...

I dag är det den 13 oktober... Men det vet du ju redan, blir det någon som skall gå på diet förutom jag????

Go´morgon Österlen ! sa...

Två dagar till sedan blir det på med kopplet och ut i skogen, om inte det tittar ut någon!
Har läst mig till att två dagar över är ok och Familjen tror att det blir tre dagar över eftersom en viss tjock hund också är en envis hund och inte som alla andra väntande tjockisar!
Jag är skeptisk.