tisdag 1 december 2009

Bondepraktika


Go' morgon!
Klockan är 5.47 och det är tisdag.
Inget regn.
Termometern visar + 4 grader.



Utsikter för dagen:
Jag vaknar tidigt och är extremt pigg?! Härligt och efterlängtat.
Dessa fullmånenätter gör mig precis upp- och nervänd. Ytterst märkligt att en måne kan påverka min dygnsrytm på detta sättet. Just nu är detta runda klot inte ens synlig för ögat, där den gömmer sig ovan det grå molntäcket.
Jag hoppas dagligen att termometern ska sjunka och luften höjas.
Energi!

Sköna December är här och julen sätter fart. Jag trivs som allra bäst med lagom mycket fart och med många trevliga ideér att förverkliga. Nu väntar mysiga klurigheter vad det gäller julgåvor. Det ska nogsamt funderas ut vad var och en ska få och var gåvan ev. ska kunna inhandlas. Julklappsinköp ska ta gott om tid, inte bli för dyrt och gärna vara personliga.
Konsumtionstid.

Enligt gammal bondepraktika är den 30 november och Andersdagen en måttstock:
"Anders slaskar och julen braskar".
Om det regnar den dagen så kommer julen att gnistra vit snö av snö.
Det kom en del småregn igår, så i bästa fall kommer det några få snöflingor till jul.
Hoppas!

Jag älskar blommor. Nu är det en underbar tid för hyacinter, amaryllis, narcissiser och tulpaner. Jag kan inte riktigt bärga mig och vill ofta strosa omkring i växthus och dofta alla dessa skönheter. Det kommer att inhandlas en hel del ögonfröjd denna månad, speciellt vita och blå hyacinter. Den vita amaryllisen har blivit en given favorit!

Jag har nära och kära som vet min passion för blommor.
Min Vän och mentor kom till oss i fredags med ett stort fång väldoftande och krispiga röda papegojtulpaner, fantastiska!
StoreBror och svärDottern förärade mig en gigantisk bukett i lördags fylld med vita amaryllis, djupblå anemoner, fylliga vita rosor och limegröna flamingo. Fantastisk!
MellanBror och (förhoppningsvis blivande) svärDottern kom med en ljuvlig glasskål fylld med vita hyacinter.
Tack Ni alla :)

Idag ska jag återigen ägna mig åt en del skrivbordsarbete, ge mig iväg till härliga Ystad Saltsjöbad utifrån ett styrelseuppdrag och sedan kan det nog tänka sig att det blir ett julklappsinköp.....!

Tillbakablick på gårdagen:
Huset känns tomt efter att våra Söner har återvänt till vardagen. Veckoslutet gav mycket kärlek och kraft!
Lyxigt att få rå om och arbeta tillsammans med MellanBror så mycket som vi gör :)
Det är så himla skönt att ha alla här och jag längtar till jul när vi samlas igen.

Gårdagen var en dag som alla andra, varken mer eller mindre.


4 kommentarer:

ejsa sa...

God morgon min vän. Dessa gåvor i form av blommor är ju så underbart, du har kanske möjlighet att fånga dom på bild och dela med dej till oss som inte fått chansen att se dom....Doften får vi själv fixa. Önskar dej en toppen 1 december dag.

Anonym sa...

...apropå bilder...vad föreställer dagens bild egentligen? Är jag dum?

...har hållit andan hela november... ...kan äntligen andas ut; Den glada bloggerskan är tillbaka.

D T L

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Hej Timus!

Du är absolut inte dum utan det är jag som tyckte det var lite finurlig med en bild av avdventstjärnan i förgrunden och en glimt av en solig dag och en dyblöt hage; allt på en och samma gång! Fantasin har inga gränser min käre Timus :)

Tack för din medkänsla, den behöver jag!

Anonym sa...

tack själv - för din känsla.

Timus