fredag 18 december 2009

Mängder med snö


Go´morgon!
Klockan är 07.21 och det är fredag.
Snö!
Termometern visar - 3 grader.






Utsikter för dagen:
Där fick jag så jag teg! Snö, snö och åter snö.
Jag har precis varit och skottat fram ytterdörrarna och därefter en gångväg som möjliggjorde för husets ungdomar att ta sig ut mot vägen, utan att bli snöblöta om fötterna.
Morgongymnastik!

Skolbussen var hygglig nog att backa in på Gården och det underlättade stort för lillaSyster.
Vägskrapan har hunnit med att ta sig hit. Den person som kör snösvängen vet att det finns ett gäng personer här som behöver komma till skolor och arbete tidigt på morgonen.
Dessa alla vinterns vägriddare! Tack!

Nu berättas det att mer snö väntas in under dagen så min plan är att Mannen och jag ska ge oss av snabbast möjligt mot matbutiken. Veckoslutets skafferi gapar tomt.
Dålig planering av mig......

Det är mycket möjligt att skolbussen kör hem tidigare än vanligt idag för att säkra barnens skolväg. Tryggt.
Och......hoppsan, precis nu kom en av husets ungdomar tillbaka och menade att hans buss inte gick idag. Det var säkert efterlängtat :)

Snön i sig skapar inga som helst bekymmer utan det är det är vindarna som medför att snön fyker och vägarna försvinner.
För många år sedan pendlade jag mellan Österlen och Staden. Vintertid var det ett öde som jag inte unnar någon. Vägarna kunde snöa igen framför bilen fortare än vad ögat kunde uppfatta. Fy vad det var obehagligt.
Turligt nog hade vi en lägenhet i Staden där jag kunde övernatta när vädret var som värst.
Hur som helst tröttnade jag på dessa livsfarliga turer och sa upp min tjänstgöring.
När jag skulle försöka precisera orsakerna till uppsägningen för mitt fackförbund fick jag som svar att "alla i Huvudstaden" pendlade minst en timme i vardera riktning varje dag. Att snön ställde till bekymmer tyckte damen från huvudstaden inte var något som helst bekymmer för då skulle man tidigarelägga sin resa?!
Ingen som helst geografisk uppfattning, kunskap om väderlek eller förståelse för situationen. Idiot! Fy vad jag var arg.
Alla dessa inbetalda fackföreningsavgifter under många år. Ingen hjälp att få utan "straffavgift" och avstängning från ersättning i tre månader på grund av min uppsägning.
Jag gick omedelbart ur förbundet.
Besviken, lurad, falsk trygghet!

Nu ser vi fram emot vår fjärde advent. Lite julklappar till att handla om vädret tillåter. God mat ska lagas till det kommande julbordet. Det blir förhoppningsvis ett rofyllt och mysigt veckoslut.

Tillbakablick på gårdagen:
Snöovädret innebar att en planerad träff med en Kär Väninna blev inställd. Väglaget fick avgöra. Ledsamt, men "säkerheten framför allt"!
Föräldrabudskap/Pappa.

Arbetade ett par timmar med positivt resultat.
En del praktiska vardagshinder på Gården blev undanröjda och det känns fantastiskt skönt. Tänk vad lite kan göra mycket :)
Det var en bra gårdag.

Inga kommentarer: