söndag 20 december 2009

Fjärde advent


Go´morgon!

Klockan är 07.17 och det är söndag.
Snö, snö, snö....
Termometern visar - 7 grader.






Utsikter för dagen:
Det är fjärde advent. Julveckorna har hastat iväg och det är julafton redan på torsdag.
Som alltid är det vägen mot målet som betyder något. Alla dessa förberedelser inför vad som komma skall uppfyller tankar och vardag.
Lagom är bäst och det målet har jag personligen redan uppnått.
Åren genom livet ger erfarenhet och nu vet jag att det inte är nödvändigt med alla dessa "måste" innan julfriden kan infinna sig. Jag gör numera bara det som jag tycker är trevligt och som kan bli till glädje för oss alla till jul.

Det är lite tråkigt att julklapparna redan är inköpta. Jag älskar att leta upp precis den gåva som jag tycker mottagaren behöver, eller som skulle passa fint.
Det är mysigt att strosa runt i folkvimlet, sätta sig och ta en fika och inte alls ha bråttom. Många människor springer runt med massor av kassar och ser otroligt förvirrade ut. Det är flera som inte tycks njuta.
Jag som bor långt från stadens alla shoppingstråk och trevliga caféer kanske sätter större värde på julhandeln.
Men det finns helt klart en ny generation människor som alla viger sitt liv åt daglig shopping. Hur kan det vara lustfyllt varje dag?! Var kommer pengarna från?
Inte bra!

OBS! Ge inte TV3 och Anna Anka tittarsiffror! Vilket spektakel!

Julafton är tradition och trygghet.
Vi mår bra av att allt är som det brukar. Det är betydelsefullt att vi är tillsammans och att vi gör allt i rätt ordning :) Glögg, julbordet, Kalle Anka och sedan Tomten. Mysigt!
I år får vi en nytillkommen gäst, välkommen!

Hela Familjen tror på Tomten!
Solgårds egen Tomte har gått ur tiden. R.I.P. Christer, du finns med oss även denna julaftonskväll.
Tomten skickade oss en "ställföreträdande Tomte" och han har nu kommit med julklappsäcken och spridit sin glädje i huset under två år. Vi läääängtar efter hans besök även i år.
Tusen tack :)

Idag ska jag njuta vintern. Vägskrapan var precis här, vilket innebär att vi kommer ut från Gården och då blir det med all sannolikhet en hundpromenad.
Söndag är vilodag.

Tillbakablick på gårdagen:
Jag stekte julköttbullar och revben som nu vilar i frysen i väntan på julbordet. För övrigt tillbringade jag dagen med en av husets unga Män. Det är betydelsefullt att ha "egentid" med varandra lite då och då.
Mitt ena öra har fullkomligt svullnat igen (har dessvärre varit med om detta flera gånger tidigare). Jag är helt döv på örat och det susar och pulserar i hela skallen. Suck!
Det är förmodligen örongångsinflammation och jag behöver antibiotika. Det blir doktorn på måndag.
Irriterande.
Det var en ok gårdag.

2 kommentarer:

ejsa sa...

Hej.... Kul att få läsa din blogg. Har problem med modemet och vänta på nytt från telia. men det kommer ju med posten och den kom ju inte i fredags. Hoppas att dom kan komma fram i morgon. Kram till er alla från oss alla

Go´morgon Österlen ! sa...

Österlen har sina svårigheter vintertid, det är bara att "gilla läget"!
Kram