söndag 13 december 2009

Lucia


Go´morgon!


Klockan är 04.39 och det är måndag.
Det ligger ett tunt täcke av pudersnö.
Termometern visar - 1 grad.



Utsikter för dagen:
Vad gör jag uppe vid denna tidpunkt på dygnet? Helt omöjligt att sova! Jag är trött men mina ögon är vakna.
Stor suck.

Lucia har firats och ljusets drottning har lyst upp i vintermörkret.
Tävlingen om vem som är vackrast och vem som ska få äran att bära luciakronan är avklarad.
Pojkar med strutar på huvudet och en eller annan pepparkaka eller tomte har följt Lucias långa tåg. Mer eller mindre behaglig sång har strömmat genom ledet.
Vacker tradition.

Jag minns alla dessa luciauttagningarna genom skoltiden. Vi skulle skriva anonyma lappar om vem som skulle vara klassens Lucia och sedan satte fröken ett streck på griffeltavlan bakom de flicknamn som fick mest röster. Det gällde att skriva namnet på den som var mest populär, annars kunde man hamna utanför gemenskapen.
Jag kan inte minnas att jag någonsin fick några poäng.....men jag kommer väl ihåg känslan av att inte duga.
De tjejerna som fick poäng var alla bästisar och tillsammans var de en fasa för oss som inte hade tillträde i deras gäng.
Girlpower?
Så var det genom hela skoltiden i låg- och mellanstadiet.
Jag hade halvlångt blont hår, blå ögon, någorlunda sångröst, var ganska lugn, fick stora bröst och BH något senare än "innetjejerna" och var förmodligen inte tillräckligt snygg för killarna.
Dömd till tärna :)

I högstadiet var det inte längre intressant vem som blev Lucia för då var det endast lussevakan som gällde. Glitter i håret, skråla luciasång och vara lite småfull.
Party!!
Eftersom jag alltid behövt sova när det är natt så hade jag uppenbara bekymmer med att hålla mig vaken och hälla i mig den äckliga alkohol som någon hade mixat från sina föräldrars barskåp...
På morgonen skulle sedan en stackars lärare bli väckt med hela klassen i sitt sovrum.
Arma människor!

Även i vuxenlivet kan man höra kvinnor som med stolthet berättar att de var klassens eller ännu bättre, skolans Lucia!
Att ha varit Lucia betyder skönhet och utstrålning, ett kvitto på en framgångsrik barndom.
Status.

Till alla er Tjejer som aldrig fick vara Lucia:
Sätt en luciakrona på era Döttrar, Barnbarn, dagisbarn, skolelevers eller andra små tösers huvud den 13 december.
Alla är vackra nog för att vara Lucia!

Den "vackraste" Lucia jag någonsin sett var när Mannen lussade en mycket tidig morgon för goda Vänner. Det var en obetalbar syn!
Längesedan.

Idag ska vi dra och elda granris från de träd som välte i stormen för några veckor sedan. Det är riktigt skönt med lite fysiskt utomhusarbete i lagom dos.
Lillasysters dusch ska bli helt färdigställd, vilket är mycket trevligt.
Julplaneringen ska sammanställas och en personalträff genomföras.

Tillbakablick på gårdagen:
Julkänslan infinner sig :)
Vi var på ett mysigt och stämningsfullt glöggmingel hemma hos R&P, tack för det!
Det var en trevlig 3:e advent.



1 kommentar:

ejsa sa...

*ler* Så skönt att veta att man inte sitter fär ensam denna tidiga timme. Önskar dej en skön vecka. Kram till er alla