onsdag 23 december 2009

God Jul!

















Go´morgon!
Klockan är 04.02 och det är "dan före dan".
Snön lyser vit.
Termometern visar + 1 grad.




Utsikter för dagen:
Nu är det tredje natten som jag försöker sova i halvsittande ställning några timmar innan smärtan skär genom huvudet igen.
Örongånginflammation (stavas detta hemska ord med ett eller två m?)!
Det är fjärde gången som denna besvärliga åkomma drabbar mig, senast i höstas men denna gången värre än någonsin. Det känns som att ha öroninflammation, huvudvärk och tandvärk på en och samma gång. Måtte medicinen sätta igång och verka snart!
Jag är dessutom halvdöv och det susar och pulserar i skallen det hela tiden. Tinnitusvarning.......?!
Det gäller att se det från den ljusa sidan (vilken den nu kan vara?) och tänka bort alla konstiga huvudljud.
Skönt att vara uppe mitt i natten med det goda kaffet, hahaha....

Det börjar bli julvackert i huset.
I går hängde jag upp våra julgardiner i matrummet, nya mörkröda med guldstjärnor! Helt olikt mig, men de blev faktiskt riktigt fina. Vår ena katt blev väldigt förtjust och kastade sig omedelbart in i tygerna. Eftersom vi lever i ett gardinlöst hus är det naturligtvis en kattglädje när det kommer upp prasslande härligt långa tyger vid fönstret.
Pojkarna var ute i skogen och högg årets julträd. Det var meterhöga snödrivor, men de lyckades bra och granen står nu vacker och klädd bredvid spisen. Mysigt! Tack Ingvar!

Vi har mycket trevligheter framför oss.
Idag ska det handlas och lagas mat. Jag ska göra en rödbetsterrin och en laxsida med julens olika kryddor. Därefter ska julskinkan in i ugnen. Underbara dofter!
Våra Familjemedlemmar från andra sidan Sundet kommer under dagen. StoreBror har magiska fingrar när det gäller mat och vi arbetar bra tillsammans i köket. Jag vet att de har en and med sig som skall tillagas inför morgondagens julbuffé.
LilleBror är tyvärr rejält förkyld så han och jag får väl tycka synd om varandra :)
Sedan ska det ska skrivas några julklappsrim som Tomten förmodligen får lite bekymmer med att läsa i morgon kväll......hohoho!
På julafton kommer Sonen från Y-town och Familjen från Staden. Därefter blir vi gott om nära och kära i huset!
Det är dax att fira jul.

Tillbakablick på gårdagen:
Ont, ont, ont!
Det kom ytterligare ett intensivt snöfall. Detta medförde att några av oss som arbetar tillsammans missade vår traditionella och årliga glöggkväll. Vintervägar är inte att leka med! Det var ledsamt, men vi som träffades åt gott och hade det mysigt.
Tack för fina julgåvor!

GOD JUL ALLA KÄRA!
Ta tillvara på varandra och avsätt en liten stund under helgen till goda tankar.
Julen firas också till minne av ett litet gossebarns födelse.
Pussa på Tomten och njut julens alla läckerheter och gåvor.
FRÖJDFULL & FRIDFULL JUL!




3 kommentarer:

ejsa sa...

Tack kära du!Det är en fröjd att läsa dina rade då jag själv är uppe förre tuppen. Men jag tycker det är väldigt tråkigt att du skall vara drabbad av detta med inflammation nu i jul veckan. Vilka fina bilder det är på din sida i dag. Själv har vi av en viss anledning väntat med att pynta granen tills i efn. Och julpynt kommer upp under kvällen. Vi skall gå omkring här hemma och njuta av ett visst tystnad.
Ha det gott i jul och hälsa familjen.
Kram

Go´morgon Österlen ! sa...

Läste att du redan har satt igång med julskinkan och tror att jag ska göra det samma. Den behöver sin tid och ugnen behövs till mycket idag.
Njut tystnaden :)

Anonym sa...

...jo... du har alldeles rätt. Det ska vara två M. Skönt att inflammationen sitter i örongången. På andra sidan trumhinnan hade varit mycket värre. ..men idag när vi har kommit hem och det är annandagens eftermiddag så är du säkert smärtfri. Men ät dina piller tio dagar i allafall. Tinnitus, nej ingen fara pipandet försvinner med inflammationen. Var rädd om dig och peta inte i örat.och hälsa alla dom alla från

Nej INTE TINNITUS!

Men

Timus