onsdag 30 december 2009

Gott Nytt År!


Go´morgon!
Klockan är 05.43 och det är nyårsafton
(inte den 30/12 ?!)
Klart och månsken.
Termometern visar -7 grader.


Utsikter för dagen:
Årets sista dag.
År 2009 ligger strax bakom oss och kan aldrig förändras.
År 2010 ligger framför oss och ska mötas.
Vad önskar man sig av ett nytt år? Vilka förhoppningar finns?

Min önskelista för 2010:
Globalt finns en önskan om en värld som tar ansvar för sin miljö och sina världsmedborgare. Lägg ner vapen!
Jag önskar vårt fantastiska Sverige solidaritet mellan människor.
I min Familj och för Nära och Kära har jag en innerlig önskan om hälsa, kraft till kärlek och till vardag.
  • Jag önskar att tiotalet blir en omställningstid då vi alla går från tanke till handling och tillvaratar vår miljö. Vi ska vara klimatsmarta!
  • Vi människor behöver åstadkomma det omöjliga, komma ur vår bekvämlighet och ta vårt absoluta ansvar.
  • "Gräv där du står", gör det lilla i vardagen som kan betyda mycket och förbättrar närmiljön. Sopsortera, odla dina grönsaker, minska bilkörningen, köp grön el mm.
  • Visa Ungdomarna på ansvar, försök väcka ett intresse för deras personliga betydelse i kretsloppet.
  • Vidga det egna tänket och köp närproducerad mat så långt det bara är möjligt. Hela Österlen är ett enda stort skafferi!
  • Köp inte ål utan stöd Ola i Kivik i hans kamp om ålarnas rätt till fortplantning.
  • Var respektfull mot våra djur och aktsam om vår natur.
  • Var öppen för mångfalden och välkomna Någon som sökt skydd i vårt land. Vänlighet lönar sig alltid.
  • Var inte rädd för att sätta varsamt tydliga gränser till våra barn och unga. Ungdomar behöver sina vuxna "ledare" mer än någonsin. Auktoritet är också trygghet.
  • Var öppen med dina känslor, dela med dig.
  • Ge varandra tid till värme och kärlek, känn glädje.
Tillbakablick på gårdagen:
Jag vill tacka för att Du tagit del av de tankar som skrivits i tidig morgonstund, vid ett köksbord på Österlen.
Go´morgon Österlen är ett projekt som har fyllt sitt syfte utifrån eget perspektiv, men inte utifrån allmänintresse då den inte möter sina läsare i kommentarer.
Tyvärr.

Nu går bloggen i vila och morgonens tankar och funderingar riktas inåt.
Kanske att den blommar upp tillsammans med våren, i en annan form eller precis som den har varit. Vem vet.
Speciellt tack till mina trogna läsare Ejsa och Timus för trevliga och kärleksfulla kommentarer. Tack även LilleBror för din hjälp med allt det praktiska och för lånet av dagens bild.

Grattis Birgitta, det är din dag idag!

Njut nyårskvällen.
GOTT NYTT ÅR!

13 kommentarer:

ejsa sa...

Dom vackraste blommor är sällsynta och för att åter stå i blomning så behöver dom vila.
Kommer att sakna din blogga coh hoppas att du samlar krafter inför kommande period med bloggan. Det har gett mig så mycke glädje att få ta del av dina tanka och vardag.
Passa på att tacka för en underbar kväll med många skratt i går.
Ett gott nytt år
Kram från oss alla till er alla

Rebecka sa...

Vad synd att du ska sluta skriva Maria! Men jag förstår hur du känner, där är inte många som kommenterar i min blogg heller! Fast jag kanske får skylla mig själv lite eftersom jag varit dålig på att uppdatera på senaste tiden. Men man vill ju ha tid och inspiration till det också, annars är det inte roligt! Gott nytt år på er och hoppas att vi ses snart! Kramar Rebecka

Anonym sa...

.....jag vägrar att tro att det är sant.... jag vägrar att sluta starta dagens datorstund med "gomorgon". jag kommer att fortsätta att hoppas varje dag...det är ju ett nytt årtionde. Snart kommer våren... allt kommer att vara som vanligt men fullkomligt nytt och förändrat... det finns så många tankar att formulera...

vi ses igen

din trogne läsare

Timus

Månz sa...

Mitt fulla support har du som vanligt min älskade mor. Härligt att min bild kan inspirera dig lite trots deess märkliga utseende. Hoppas du snart får fötterna tillbaka i "bloggvärlden". För mig är "Gomorgon" bloggen lika viktig på morgonen som mjölken till min kaffe. Många pussar. Yngste sonen.

Anonym sa...

Kära nära alltför sällan sedd vän!
Kommer att sakna dina tankar och kloka ord!
Förlåt mitt aldrig skrivna stöd.
Längtar tills snön smält så vi kan ses. I tankarna kommer jag att dela ditt morgonkaffe med dig
Var rädd om dig!!!!!!
/ malmöbo

Anonym sa...

var är du? frågar en förtivlad läsare. Det äri skrivande stund trettondedagsafton och jag tror fortfarande på en ny morgon med gomorgon Ösaterlen.

Din

Timus

ejsa sa...

Saknar dina rader här mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Är här och kollar jämt för att se ifall du har fått energi att skriva några rader.
Till sist:
Vänner är tysta änglar som lyfter oss på våra fötter
när våra vingar har problem att komma ihåg hur man
flyger.

Anonym sa...

Jag väntart och längtar

Timus

ejsa sa...

HALLÅ någon där????????

Anonym sa...

Goafton!
klockan är 21.34 och det är söndag.

Det är kallt ocvh mulet. Jag har just varit ute med hunden. L är i Indien och påstår via sms att det är 35 grader varmt. Vem kan man lita på????

Din
Timus

ejsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ejsa sa...

Hej där borta. Tro nu inte att vi glömmer bort dej. Kollar varje dag för att se om du har börjat skriva här igen.... Jag tror att det kommer att ske inom kort.... Håller tummarna. Kram till dej

ejsa sa...

Nu har du håll vila i 69 dagar.... Dax att vackna. Annars missar du våren. Vi är så många som längta efter dina rader här.