söndag 27 december 2009

Morgonkitt


Go´morgon!
Klockan är 04.43 och det är söndag.
Det är milt och tödropp.
Termometern visar + 3 grader.




Utsikter för dagen:

God fortsättning på julen!

Nu sitter jag återigen här i tidigt morgonmörker och känner mig otillåtet pigg, med tanke på klockslaget. Hur har det blivit så här? Jag vill sova vid denna tidpunkten på dygnet.
Tur att jag har mitt morgonkitt att ta till! Jag njuter av ljudet då den första kaffeslurken hälls i muggen.

Julen är gemenskapens högtid och denna julen har varit mycket trevlig!
En gång om året lyckas vi samla hela stora Familjen och uppnår familjegemenskap när den är som bäst.
(Saknade Dig!)
Det är många olika personligheter som ska samsas, vi tycker om varandra och vi har roligt tillsammans.
Vi dukar i rött, tänder mängder med ljus, sätter julens doftande blommor i arrangemang och fyller borden med mat och dryck som alla bidrar med. Ljuvligt!
Därefter äter vi i timmar, skålar för allt och ingenting och sjunger julens sånger.
Någon vill absolut inte missa valda delar av Kalle Ankas jul där Lady & Lufsens kärlekssupé och tjuren Ferdinand toppar listan.
(Glädjer mig åt att ingen gjorde anspråk på en viss fru Ankas julfirande!)
Sedan kommer julens stora begivenhet; Tomten!
En av husets hundar kröp snabbt under skägget på Tomten för att utdela en förvirrad puss :)
Vi har en tålmodig och mycket rolig Tomte.
Det var mängder med julklappar och långa kluriga julrim att läsa, men vår Tomte tog sig tid och fick många välkomnande julpussar som belöning.
Tack kära Tomten!
Familjens och hela Solgårds Mormor hängde med under låååånga kvällen, härligt!
Kan tänka att vår nya familjemedlem, som kommer från ett land mycket långt borta, hade en del att fundera över när hon återvände till Staden på juldagen....:)

Idag är det vilodag men vi ska bege oss till en stad, "vimla" lite bland folk och äta en god lunch på någon trevlig krog.
Det är en vila i sig att utan stress flanera runt och sedan få bli serverad en god måltid. Husets Ungdomar är pigga på att följa med, trevligt!

Tillbakablick på gårdagen:
Vaknade till snöstorm?! Sedan kom solen och himlen var vackert ljusblå.
Jag fattade mod och tog ett beslut som kommer att göra någon besviken, ett nödvändigt men obekvämt beslut. Nu är det levererat.
Hela Familjen hade en riktigt skön "slappedag" med småpyssel i hörn och vrår.
Det var en bra gårdag.


2 kommentarer:

ejsa sa...

Här är en till som gillar tidiga mornar.... Dom är för mig guld värda. Kalla dessa tidiga timmar för egentid, sällan någon som har intresse att störa så tidigt. Undra vad detta beror på. Ha det gott och jag hoppas att du är bättre i ditt öra nu. Kram.

ejsa sa...

Hua så kallt vi har fått.... Nu visar det -4,8 utan för vårt fönster. Måste man gå ut i dag?
Önskar er ett gott slut och en god början.