måndag 13 juni 2011

Älgätare.


Go´morgon!



Klockan är 06.39 och det är måndag.
Sol.
Termometern visar + 10 grader.



Utsikter för dagen:
Jag befinner mig i mellanSkåne och på den landsväg som jag har bott vid i stora delar av mitt liv. Jag stannar strax efter det tidigare hönseriet och där ligger den, en trelängad gård, gråstenshus, breda och pluggade ekplank, murar, kullersten, bäck, syrener.......idyllisk! Det är så vackert, vemodigt och värdefullt.
Vem bor där nu? Är allt som förr där inne?
Det finns en liten grusväg, med en grässträng i mitten, bakom huset och jag kör in på den. Varje kurva, varje krön finns i minnet, jag kan den även om jag blundar. Ängen där jag var med och mjölkade korna, åsen med liljekonvaljer i maj och svamp i september, vägen mot kärret och den ljuvliga doften av nattviol. Älg och hjort i skydd av skogen, prassel bland löv och buskar som fick hjärtat att flyga upp i halsgropen. Inom mig hör jag skriket från påfåglarna långt borta och jag minns känslan av mig själv i allt detta upplevelsefyllda vackra. En bit bort genom skogen ligger sjön, brun och kall.
Minne, ljuva barndomsminne att smaka på, vara tacksam för och öppna hjärtat inför. Nära men ändå långt, långt borta. En betydelsefull tid, min barndomstid.
"Räkna de lyckliga stunderna blott"

I dag är det första dagen på sommarlovet, vilket ska hanteras med känsla eftersom det snart inte finns några sommarlov i vår Familj. Vi ska formulera en ansvarsplan för sommarens vardagsrutiner och vi ska fika på en plats i solen. Familjen är numera att betrakta som ansvarsfullt vuxen :)

Tillbakablick på gårdagen:
Jag lärde mig att älgar kan simma både långt och väldigt djupt och att de älskar att äta alger (älger....), spännande!
Gårdagen gav trötta fötter.

1 kommentar:

Anonym sa...

ja,så är det! Sommarlovens tid är från och med nu ett minne blott.

Timus