måndag 6 juni 2011

Sommarstad


Go´morgon!

Klockan är 06.43 och det är måndag.
Sol.
Termometern visar + 15 grader.


Usikter för dagen:
Grattis Sverige!
Man lever i sin egen lilla lugna värld här ute i en by på Österlen. Det mesta är sig likt från dag till dag och det är sällan det händer något speciellt. Det är tyst, det är lugnt och alla håller sig på sina gårdar eller i sina hus.
Efter tre dagar i Stockholm är skillnaden på hur vi lever våra liv i staden respektive landsbygden otroligt påtaglig. Jag kan konstatera att "folket i stan" väljer varandras sällskap, oavsett bekantskap eller vänskap på ett otvunget och spontant sätt som tilltalar mig.
En helt vanlig fredag eller lördag och folk, gamla, unga och barn samlas i parker och vid vatten för att njuta sin ledighet, för äta och dricka, spela boule, boll, dansa, jogga, lyssna på musik eller vad
man har lust till. Det är verkligen fullt med folk, det är en underbar stämning, engångsgrillarna oasar mat, solen värmer och det är så osvenskt som något kan bli...........trodde jag fram till nu.
Åren har gått sedan jag lämnade staden och det jag upplevde i veckolslutet krävde minst en större och välannonserad folkfest för att vara möjlig på den tiden då jag var stadsbo. Vilken positiv och härlig förändring. Frihet!
Krogarnas uteserveringar var fullspikade med sommarfolk (med gott om pengar i plånboken) och jag upplevde att det var en sprudlande kontinental stämning i vår vackra och pulserande huvudstad.
Storstadsbon tycks välja gemenskap och bekantskap på sin lediga tid. Lägenheterna och balkongerna byts ut mot filtar, solstolar eller restaurangbord. Härligt!
På landet är det annorlunda. Här ska man vara född i bygden, vara småbarnsförälder eller möjligtvis föreningstillhörig för att bli del av ett socialt nätverk. Här händer det inget förutsättningslöst eller spontant, här är det jantelagarna som styr den sociala gemenskapen........men här är vackert.

I dag står det trädgårdsarbete på agendan.

Tillbakablick på gårdagen:
Mysig hotelfrukost, tunnelbana, bussar, tåg, flyg, bil!
Hemma igen och en del att ta tag i :)
Gårdagen var bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

HJÄLP.....jag känner hur den tar mig i kragen och försöker dra mig till sig!.....SSSStan.

Timus

Anonym sa...

....jag läser en gång till och studerar bilden. Vad har vinflaskan och glaset med det stockholmska folkvimlet att göra..men så ser jag! Visst är det Västerbron som skymtar i bakgrunden?

Timus igen

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus, du har så rätt! Där i närheten ligger en knökafull uteservering och guppar i vattnet. Mysigt och supergott! På gräsmattorna längs med vattnet vimlar hundratals trivsamma stadsbor och picknickfiltarna lyser i alla de färger. Otroligt härligt!
Jag fick ett Stockholm som jag aldrig mött tidigare och jag njööööt :)