onsdag 2 september 2009

Äpple


Go´morgon!

Klockan är 8.40 och det är onsdag.
Termometern visar + 15 grader, det är sol och luften ger påbud om hösten.


Utsikter för dagen:
Det är skördetid på Österlen.
Äpplet, frukten framför alla frukter ska skördas.
Dessa underbara äppelodlingar som är översållade med vita och rosa blommor under maj och juni månad dignar nu av frukter i gult, grönt och rött. Det är gudomligt vackert!
Tänk er en ljusblå himmel, ett mörkblått hav och en grön äppelodling med alla dessa färgrika frukter. Himlen är nära!

Äpple är en frukt med sort symbolvärde.
Tänk på Adam och Eva som frestades av frukten från kunskapens träd i Lustgården.
Ni har väl alla läst sagan om Snövit och hennes förgiftade röda äpple?
Wilhelm Moberg skrev om Kristina och Oskar och deras små äppelkärnor som de tog med sig och planterade i Amerika.
På engelskalektionerna i skolan fick jag lära att "an apple a day keep the doctor away".
Sedan finns det en mänskligt äpple, adamsäpplet :)

Här på Österlen beskär man äppelträden hårt för att det ska bli bekvämt att skörda frukterna. Äppelodlingar är helt jämförbara med de vackra vinodlingarna i sydeuropa. Karga och vindpinade stammar som blommar ut till dessa naturens mästerverk.

Nu kom jag att tänka på Isaac Newton, honom ska man absolut inte glömma vad det gäller äpple. Tänk hur han såg ett äpple falla och därefter grundade sin geniala teori om tyngdlagen!

Österlen förknippas nog med äpple i mannamun. Här finns Kiviks Musteri med alla sina goda juicer, marmelader och krämer. På Systembolaget kan vi inhandla deras väldigt goda ciderprodukter. Sedan finns Äpplets Hus där man både kan se visningsträdgårdar, låta sig inspireras och lära mer om äpplets historia. De har dessutom en trevlig restaurang.

Att äta ett krispigt, saftigt, sött och vacket äpple är något av det godaste som finns!
Alla Ni som inte har er vardag på Österlen, åk hit så fort Ni kan!
Ta Er upp på höjderna ovan Kivik och njut det Ni ser. Stanna vid något litet försäljningsbord längs med vägen och köp de äpple som ni helst vill sätta tänderna i eller förvandla till en smaskig äppelkaka. Kör till Musteriet och köp litervis med färskpressad juice inför höstens behov av vitaminer. Kom hit!
OBS! Hälsa gärna på oss :)

Idag ska jag åter till Sophiaskolan och jag är glad över att få återknyta kontakten med denna fina skola där barnen och ungdomarna också kan njuta äpple på rasterna från odlingarna som omger skolan.
I eftermiddag ska jag koka kött i flera timmar, som sedan ska bli en av ingredienserna till en vitaminrik soppa. Hm....jag märker att jag börjar få lite höstkänsla!

Tillbakablick på gårdagen:
Var det årets sista sommardag? Vilken varm och skön dag vi fick! Hoppas innerligt att denna solvarma sensommar fortsätter ett tag till.
Jag är mycket nöjd med mitt trädgårdsarbete under gårdagen och nu är alla fläderbuskar och smårönnar jämnade längs med marken. Det värker i axlarna och benen är fulla med småsår från björnbärstaggar, men det är det värt :)
Husets unga män har blivit riktigt pratsugna sedan skolorna startade och jag tycker det är helmysigt med tonårsfunderingar i köket under tiden som jag lagar kvällsmaten. Hoppas det håller i sig!

Inga kommentarer: