onsdag 9 september 2009

Blommor


Go´morgon!

Klockan är 07.05 och det är onsdag.
Det är sol och en svag vind.
Termometern visar + 15 grader.

Att få en bukett med blommor är underbart, speciellt när man inte väntat det.
För några dagar sedan fick jag en fantastisk bukett rosor, tack mina Kära.

Det finns bara vackra blommor!
De kan med sin skönhet uttrycka en känsla för alla tillfälle eller motiv.
Rosorna som står för kärleken, tillgivenheten, vänskapen och renheten. Allt utifrån sin färg.
Den underbara lilla blomman Förgätmigej talar sitt tydliga språk med sitt namn. Det sägs att Blåklockor symboliserar trohet.
Jag minns en kväll i sommar när jag fick ett stor bukett med välfyllda, stora vita trädgårdsrosor av en Vän, otroligt fina.

Det finns ett blomsterspråk som jag aldrig har tagit del av. Men det är fascinerande att blommor i all sin skönhet har ett symbolspråk mellan givare och mottagare.

Jag har alltid älskat blommor. Som liten plockade jag buketter i skogen. Mina favoriter var liljekonvaljerna och nattviolerna. I Staden var jag en flitig kund i blomsteraffären och min veckopeng förvandlades lätt till en blomma. "Tanten" som arbetade i affären lät mig köpa blommor som blev över från krans- och bukettbindning. Även i dag är mitt konto för snittblommor en aning för högt när trädgården inte längre kan leverera blommor. Jag bara måste ha blommor i några vaser för att må bra.

Doften av blommor är både betagande och förförande. I bland tänker jag att jag skulle utbildat mig till florist, i fall jag inte hade valt att ge min tid till barn och ungdomar.
Det finns stora likheter mellan ett barns uppväxt och en blommas möjlighet att gro och överleva.
Kanske är det just detta; att ge förutsättningar och kraft till växande och utveckling som förenar dessa mina båda nödvändigheter i livet.

Idag ska jag äta frukost med en kär Vän och tillika arbetskamrat. Vi ska komponera en god höstmenu att servera till häst- och matintresserade kvinnor.
Mannen vänder tillbaka till resebyrån och bokar resan som vi valde ut igår.
Vi är på väg mot värme, bad och massage, bazarer, moskéer, kakel, meze och kebab. Vi flyger till Istanbul. Spännande!

Tillbakablick på gårdagen:
Det blev ett helt fantastiskt väder, med snudd på sommar igen :)
Vi hade en mysig eftermiddag med ungdomarna vid poolen.
Det var en bra gårdag, men undantag för den envisa virus som drabbat några av oss och inte vill ge med sig.

1 kommentar:

ejsa sa...

Det låter varmt och kryddstarkt med Istanbul.... Är det någon typ av födelsedagsresa????