tisdag 22 september 2009

Avslappning


Go´morgon!

Klockan är 06.56 och det är tisdag.
Det är en aning mulet och det susar i trädkronerna.

Idag var det ovanligt mörkt på morgonen. Hönsfamiljen satt på sina pinnar och sov när jag gick för att ge dem frukost. Tuppen skyndade sig ut och gol ett par gånger men fick inte sina hönsmadammer med sig så han gick in igen. De är helt styrda av dagsljuset.
Härom morgonen skrev jag om höstdagjämningen och det är idag som vi är där. Bara att konstatera faktum; det är höst!

En dag när jag for här fram och tillbaka stannade allt upp för några sekunder när jag passerade en av husets katter. Han heter Micke Seven och han låg fullkomligt utslagen på en av våra sängar. Han såg så avslappnad ut att jag var tvungen att peta lite på honom för att se att han faktiskt levde. Micke svarade med ett belåtet kurrande, helt medveten om att det var hans matte som var där och småstörde.
Detta har sedan fått mig att fundera över avslappning.

Tänk om jag hade samma förmåga som vår katt. Han ligger där fullkomligt avslappnad och återhämtar sig från sina nattliga äventyr och jakter, sitt dagsverke. Varenda muskel i hans kropp vilar och hjärnan är precis så vaken att han hinner registrera om det inträffar något annorlunda. Helt underbart att se och jag blir avundsjuk :)

Att slappna av kräver sin träning, inte bara för kroppens muskler utan också för att uppnå sinnesro. Man måst lära sig att hitta sin avslappning.
Det är först när avslappningen inträder som vi frigör de härliga endorfinerna, de som påverkar vårt humör i positiv riktning och ger oss välbefinnande.

I vårt hus bor ungdomar som har koncentrationsbekymmer i olika grad. För deras del kommer Vännen och arbetskamraten Cecilia hit och ger Taktil Massage en kväll i veckan. Väldoftande lavendelolja, levande ljus, lugn musik, varma filtar och lätta händer som berör. När Ungdomarna först började massagen hände det att någon somnade av ren avslappning. För en av dem får massagen motsatt effekt och är tydligt uppiggande. Spännande!

Jag har Bekanta som mediterar som mental avslappning. De är mycket nöjda och kan inte tänka sig ett liv utan meditation när de väl har börjat. Jag uppfattar det som en på gränsen till religös upplevelse och det är tydligt att den fungerar där den landar och slår rot.
Någon jag känner håller på med yoga. Det verkar svårt och koordinationskrävande. Alla dessa rörelser och total koncentration kräver nog tid att lära. Vad jag förstår så har yoga botat många stressbelastade symptom och är säkert väldigt bra för sina utövare.

Själv känner jag att andningen har stor betydelse för min avslappning. De andningsövningarna som jag en gång lärde mig i samband med födelsen av min förstfödda har varit med mig i livet.
För mig är det att gestalta mig i nuet som ger avslappning, att tänka bort allt som kan hända eller komma och bara finnas i det som existerar nu.
Att andas in djupt och mjukt med magen och sedan andas ut långsamt och riktigt tömma utandningsluften. Efter en kort stund blir andningen fri, tankarna kommer och går utan att betyda något, lugnet infinner sig. Detta tar bara en stund av dagen och öppnar möjligheten till att gestalta nuet.
Detta går även utmärkt att använda i stunder då aggressivitet och irritation bankar i det inre. Hur många långa köer ha jag inte klarat av utan irritation genom att använda mig av min andningsövning :)

Idag väntar långpromenad i skogen med mellanSonen och vovvarna. Vi hoppas på ett möte med skogens kronprins, den vackra hjorten.
Vi har bestämt oss för en positiv dag och ska försöka få så mycket som vi har lust och möjlighet avklarat.
Mannen och en av husets Ungdomar ligger och snörvlar i sina sängar, stackare!

Tillbakablick på gårdagen:
Vi stängde ner poolen och vi förbereder Gården inför höstens alla ruskväder.
Det var en bra dag.

3 kommentarer:

bedtimedesign sa...

Vill bara göra ett rättelse på kattens namn och det är "Mick 7". Viktiga saker! ;)

Själv får jag den fullkomliga och ultimata avslappningen av att komma hem till er och bara andas ut och inte göra något, bort från storstaden, bort från den dåliga luften.. Det är livskvalité att komma hem till Solgård
Kramar/ Sonen den yngste.

Go´morgon Österlen ! sa...

Hej Lillebror!
Älskar dig & saknar dig!

vardagen på landet sa...

Tyvärr så svänger det inte om mannen min.Så när det rycker i benen så får det bli i ensamt majestät men även det kan vara mysigt;)
Hur går det med Molly gumman???