tisdag 8 september 2009

Svalor


Go´morgon!

Klockan är 09.06 0ch det är tisdag.
Det är en solig dag.
Termometern visar +17 grader.


Jag ser hur svalorna flockar sig på telefonledningen inför sin långa flygtur söderut. Tänk att dessa sommarens små svalungar ska sälla sig med de äldre fåglarna och flyga långt, långt bort. Hur ska de orka? Undrar om de lille "störtdykaren" som vi räddade livet på, när han om och omigen kraschlandade mot stallgolvet, kommer att klara sin flygtur.
När svalorna kommer till Gården i april/maj så är det med sändebud om sommaren.
"En svala gör ingen sommar"
Deras ankomst är otroligt efterlängtad och glädjefylld. Svalorna har betydelse för oss. De är våra bästa myggjagare!

Våra svalor är ladusvalor och de bor under taknocken i stallet. I år har det tillkommit ytterligare bo och undrar om det är ungarna som kommer tillbaka och bygger vid sitt uppväxtbo. Generationsboende.

När jag var liten hade vi mängder med svalor vid mitt föräldrahem. På bostadshuset byggde hussvalorna fina välformade bo under takutsprången. På logen bodde ladusvalorna och i grustaget en bit bort fanns det mängder med backsvalor som byggde sina bo.
Det var ett årligt skådespel när alla dessa svalungar skulle lära sig flyga och senare när de samlades till avfärd.

Jag samlade bokmärke som liten. Några av mina finaste "stycken" var en svala som flög i en blomsterkrans med ett litet vitt kärleksbrev med rött hjärta på i näbben. Svalan hade lite glitter på vingarna :)
Jag ska ta mig in på vinden en dag och leta fram min bokmärkessamling. I den ligger allt väl sorterat i fåglar, brudpar, djur, änglar, glitter osv. Det blir ett nostalgiskt projekt för en tråkig och ruggig höstdag.

Nu när svalorna är på väg att lämna oss infinner sig en känsla av vemod. Ett sista tecken på att sommaren definitivt är förbi.
Lycklig resa kära fåglar!

Idag ska Mannen och jag ta oss till en resebyrå och drömma oss bort. Vi gör som svalorna, men med luften och flygmaskinens hjälp. Nu planerar vi för några dagar i annat land.

Tillbakablick på gårdagen:
Det lurar en liten virus i huset! Svullna halsar, bråkiga magar och molande huvud. Vi hoppas att det stannar vid det.
Gårdagen var en bra dag.

Inga kommentarer: