onsdag 23 september 2009

Hus


Go´morgon!

Klockan är 6.54 och det är onsdag.
Vackert väder med en liten vind.
Termometern visar + 12 grader.



"Hem ljuva hem"
Jag stod i hästhagen ovanom vår gård och tittade på mitt hem. Ibland känns det ofattbart att detta gamla hus och dessa omgivningar tillhör oss. Nästan för bra för att vara sant.
Jag har funnit min plats på jorden och jag är fylld av tacksamhet och glädje över detta.

Det finns mycket att förändra och förbättra på huset. Vi har byggt till det med hjälp av vår gode Vän och arkitekt Eva-Marie Persson under 90-talet. Huset har många vinklar och vrår, långt från öppen planlösning och med "krypin" för var och en.
Det fattas ett torn......jag är helt säker på att Mannen hade älskat ett torn, men ännu har det inte tillkommit något......
"Mitt hem är min borg".

Jag har mängder med idéer om hur huset ska förändras och det kanske är dax att börja avrunda till- och ombyggnader och vara nöjda med det som är? Problemet med detta är att det inte passar mig. Jag vill utveckla, förbättra och förändra.
Lev livet när du lever!
Mannen tycker att jag är hopplöst fylld av nya idéer och projekt. Det är en sanning med modifikation för jag vet att han blir ganska nöjd när vi står färdiga med våra "projekt".
I mitt nästa liv ska jag bli hantverkare :)

Just nu har vår specialsnickare Nico gjort två fina måttanpassade innerdörrar till ovanvåningen; en till kontoret och en till Sönernas gemensamma "barnkammare". Fler dörrar att öppna och stänga men också möjlighet till två slutna rum.
Vi har ett tak som läcker och som behöver läggas om, vi har ett kök som står i renoveringskö och vi har några sovrum som behöver tapetseras. Ett förråd måste byggas och vi behöver hjälp så det hinner bli klart för att skydda vinterns vedförvaring.
Ett långsiktigt projekt om att förvandla stallet till Sönernas sommarrum är på planeringsstadiet och ska förhoppningsvis starta under 2010. Detta projektet kräver Sönernas egen aktivitet, tid och deras gemensamma engagemang. Ska bli kul och se om detta någonsin blir av!
Mycket på gång!

Jag tycker det är roligt med hus och kan lägga en hel del tid på att skåda byggnader, detaljer på exteriör men även planlösningar och interiör.
Den nya byggstilen om att sätta samman två lådor och använda sig av stora glaspartier tycker jag absolut inte om. Jag gillar personliga hus som säger något om dess innevånare.

Ystad tar väl vara på sina hus och ombyggnaden av anrika Maria Munthe skola, Regementet och vattentornet "Nappflaskan" är några exempel på det. Om jag skulle välja någon skånsk stad att bo i så skulle det definitivt bli Ystad.

Radhus är en bra boendeform och jag är speciellt förtjust i stenhus, engelska gamla hus och hus från äldre stadsmiljöer; de som ligger sida vid sida i sina vackra färger och olika storlekar. En promenad i skogen och en blick på det bisamhälle som lever där ledde osökt mina tankar till ett boendekollektiv i radhusmiljö.

På Österlen och i Baskemölla finns Ekobyn där en samling antroposofer och andra alternativa människor har slagit sig samman och håller på att bygga upp ett ekologiskt samhälle. I den byn finns det mest märkliga och fantastiska hus. Mycket spännande, stort och annorlunda.

Idag väntar en resa till Simrishamn för att sedan åka vidare till Ystad och efter det till Tomelilla för att i kväll resa åter till Simrishamn.
Det är virus i huset och de båda som var sjuka igår är det även idag, om än något bättre.

Tillbakablick på gårdagen:
Vi tog hem en av våra två hästar från sommarens beteshage. Han är nu skild från sin flock och verkar till att ta det hyfsat bra. Så länge det finns gräs så är hans stora tanke mat! Det kommer att bli en ensam vinter för honom, men det är min förhoppning att jag ska rida igång honom för att se om han håller som "promenadhäst".
Gårdagen blev bra.

Inga kommentarer: