fredag 18 september 2009

Himlavalvet



Go´morgon!

Klockan är 07.13 och det är fredag.
Det är en strålande vacker dag.
Termometern visar +04 grader.





Vad det är vackert ute!
Mannen och jag sippar morgonkaffe och fullkomligt njuter av att se naturen vakna. Eller rättare sagt; jag är väldigt uppfylld av det och Mannen tycker att det är vackert, men att vi lever i detta och att han inte blir fullt så överväldigad som jag :)

Solen står lågt på himlen och färgskiftningarna är tydligare än någonsin. Lyckliga alla konstnärer och fotografer som har gåvan att fånga detta vackra på bild.
Himlavalvet är gudomligt. Jag önska att Vännerna i Staden fick vara med och uppleva dessa dagliga naturfenomen. Österlen är lika vackert i september som i maj när bokskogen spricker.

Det tar tid för solen att orka stiga upp. Morgnarna är riktigt kalla, dagarna härligt sommarvarma, kvällarna kyliga och nätterna fuktiga.
Det allra bästa planteringsläget! Jag har sått gräsmatta och planterat fina vita Mount Tacoma tulpaner. Jag vill se vita vackra tulpaner i trädgården till nästa vår.

I skogen är markerna blöta om morgonen och gräset är fullt av små spindelnät. Väldigt effektfullt i soldiset!
Hjortarna har börjat sin brunstperiod och brölar för fullt. Det är ett otroligt avgrundsljud som de ger ifrån sig, både vackert och lite obehagligt. Vi har väldigt gott om hjort i skogen och de har hänt flera gånger att vi står öga mot öga med ett antal hjortar. De är otroligt stora och bär respekt med sig där de dundrar fram framför en.

Naturen har en läkande kraft. När allt känns tungt så lättar hjärtat och tankarna längs med en slingrande skogsväg, i tysthet och ensamhet eller tillsammans med någon som vill lyssna.
Jag vet att skogen är mitt andliga och livsnödvändiga rum.

Om ett par dagar är det höstdagjämning (den 22 september) då dag och natt blir lika långa. Det är också i de dagarna som den årliga Äppelmarknaden i Kivik infinner sig. En stor familjefest som inträffar den 26-27 september. Jag har hört att den skönsjungande Sanna Nielsen ska uppträda på årets marknad.
Äppelmarknaden är en förlängning av Österlens turistperiod och välgörande för bygdens alla näringsidkare. Det är också en förträfflig reklam för varumärket Österlen.
Den stora äppeltavlan med alla sina tusentals äpple i gröna, röda och gula toner ska uppföras i hamnen. Det är konstnär Emma Karp-Lundström som är namnet bakom tavlan. Tidigare var det hennes Pappa Helge Lundström som gjorde tavlan under många år. Äppeltavlan är gigantisk och fantastiskt vacker. Doften av alla dessa frukter sprider sig över Kiviks hamn med hjälp av havets vindar, härligt!
Själv avstår jag festen och kör med Mannen till Kiviks hamn en solig höstdag några dagar senare och njuter tavlan och dofterna i lugn och ro. Kanske att det slinker ner en nystekt sillmacka samtidigt, gott!

Idag väntar matinköp inför veckoslutet, besök på en praktikplats i Skillinge och matlagning i mängder. Ridsugna kvinnor önskar god mat och jag ska göra mitt bästa för att leverera den. Det blir ett höstlikt mattema med lamm, lax, rotfrukter, äpple, svamp, rönnbär, lingon mm på deras buffébord. Hoppas de blir nöjda.
Vi ska fira födelsedag i huset och då är önskemiddagen grillad benfri karré (eller grishals som det heter på skånska), krämig potatisgratäng, pesto med mycket parmesan och sallad. Till dessert önskas äppelkaka med vaniljsås. Det ska bli!
En hel del matlagning med andra ord :)

Tillbakablick på gårdagen:
Träffade helt oväntat Vännen Lisa och vi fick en härlig pratstund tillsammans på ett mysigt café.
För tillfället är allt lugnt på arbetsfronten igen, men det gäller att vara lyhörd......inte speciellt avslappnande!
Solen ger kraft! Det var en bra gårdag.

Inga kommentarer: