fredag 4 september 2009

Dagdrömma


Go´morgon!

Klockan är 07.11 och det är fredag.
Hösten är här! Det blåser, regnar och är sol.
Termometern visar +12 grader.

En av Sönerna berättade hur han brukar dagdrömma i bilen under tiden som han kör till sitt arbete om dagarna. Goda drömmar och förhoppningar som ger en bra start på dagen.
"Mamma Jag" reagerade bums med tankar om ouppmärksamhet i trafiken och alla möjliga eventuella olyckor som kan inträffa.....rädd om Sonen, rädd om Sönerna.
Någonstans i mig finns det inplanterat att säkerheten alltid måste komma först, alltid och hela tiden! Bra för det mesta, men kanske lite väl mycket trygghet ibland. Jag vet att man kan köra bil och vara på en annan plats i tanken, speciellt om vägen är samma väg att färdas dag efter dag. Inte speciellt trafiksäkert, men helt möjligt.

Det är värdefullt med dagdrömmar. Vi behöver vårt befriande dagdrömmeri.
Det är underbart när hjärnkontoret serverar den ena tanken efter den andra. Det blir en positiv kraft som kan räcka långt.

Jag minns min gymnasietid, trött på skolan och ganska ensam. Det var många lektioner där mitt dagdrömmeri blev en räddning och tillflykt. Stunder då jag helt enkelt mobiliserade kraft till att stå ut med skoldagen. Lärarna betraktade mig förmodligen som något lat och ouppmärksam. Jag tror det var mitt sätt att sortera i informationen som flödade med lärarbyte varje lektion.

Jag kan läsa de mest fantastiska och intressanta böcker och ändå komma på mig med att befinna mig i ett drömland långt bortom bokens innehåll. Är det ett sätt att hålla spänningen på avstånd eller är hjärnan fullproppad med tankar? Det kan irritera mig hur som helst och jag får backa och läsa om.

Att vandra vid havet eller i skog är ett utmärkt tillfälle att släppa loss sina dagdrömmar. Det är där jag kommer på mina bästa planer och idéer :) När hjärnan får sin absoluta stimulans och ögat ser det vackraste, då finns alla komponenterna till ett perfekt drömmeri, en verklighetsflykt som ofta resulterar i goda möjligheter.

När jag var liten brukade min Mamma fråga mig: -Fem öre för dina tankar? Antar att jag redan då var en drömmande person.
En av Sönerna var en liten tänkare under sina småbarnsår. Han kunde lägga mycket tid på att bara vara med sina funderingar, gärna med en penna och ett ritblock i sin hand. Han kunde sitta framför tv:ns barnprogram och vara på en helt annan plats med sina tankar. Otroligt söt! När han kom upp i gymnasiet började han inte helt oväntat att läsa filosofi.

I mitt arbete träffar jag ungdomar med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD. Jag märker hur ofta dessa så hyperaktiva unga personer kan försvinna bort från verkligheten en stund. Jag drar slutsatsen att de behöver stanna upp och stänga av för att klara av att ta in alla intryck i det dagliga livet. Jag tror att deras dagdrömmar är en förutsättning för att orka.
Detta ska absolut inte förväxlas med de bekymmer som ett autismspektra kan innebära.
Jag möter även ungdomar där deras dagdrömmar är fyllda med självdestruktivitet och mindervärde. De behöver mycket hjälp.

Jag väljer att betrakta dagdrömmeri positivt. Det är fantasins spelplats och en underbar möjlighet att få leva ut det som kanske aldrig är möjligt.
I begränsad omfattning är det kreativt att dagdrömma, det inger både glädje och förhoppning!


Idag är det äntligen fredag och dax för ett avkopplande veckoslut.
Mannen, en Son och Vännen Ingvar har tagit "day off" och är på väg ner till Puttgarden. De gillar sina turer med bilen och det blir säkert en hel del prat och musik i cd-spelaren :)
På tillbakavägen hämtar de Lillebror i Köpenhamn.
Jag ska sitta ett par timmar med Länstyrelsens socialkonsulenter för att gå igenom deras omorganistation och vad den kommer att innebära för vårt arbete. Här gäller det att mobilisera positivt tänk!
Till kvällen ska jag koka kräftlag och baka pajer. Våra Söner och Svärdöttrar kommer hem på lördag. Härligt! Nu kommer det att ätas kilovis med kräftor, krabbor och räkor!

Tillbakablick på gårdagen:
Hösten visade sig med besked. Det kom otroliga mängder med regn och mot kvällen började det åska. Ljusstakarna åkte fram och stearinljusen tändes......nu är det tid att börja kura....!

Inga kommentarer: