fredag 11 september 2009

Grisar


Go´morgon!

Klockan är 07.12 och det är fredag.
Det är dimma och grått.
Termometern visar + 11 grader.

Fredag igen.......
Hur ska jag göra för att lyckas med att ta tillvara min dag? Jag vill stanna upp och njuta livet, men minuterna, timmarna, dagarna går så fort.



Vilken skillnad det är på olika åldrar avseende tid.
Som tonåring ville jag fylla 15 och sedan fick tiden gärna gå snabbt till 18.
När jag var 20 har jag fullt upp med att hinna så mycket som möjligt på minsta möjliga tid.
Vid 30 är det barnfamilj och arbete som gäller, dygnet och tidsrytmen sätts ur spel.
Vid 40 börjar det infinna sig någon form av ro där det finns tid.
När jag så fyllde 50 fick plöstligt livet en svindlande fart och i det lever jag.

Kan man konservera tid? Naturligtvis inte!
Det finns stunder då jag bara vill spara vackra ögonblick. Jag vill stoppa upp och njuta det underbara för att dela med mig till någon eller alla. En vacker rosa kvällshimmel så som vi kan uppleva den på Österlen, en vardagshändelse fylld av kärlek eller kanske något litet obetydligt men betydelsefullt.
Livet är fantastiskt!

Idag hör jag att 136 svenskar har konstaterad "svininfluensa". En pandemi, oroligt och samhällsfarligt.
Livet är också mycket märkligt!

Jag äger en grissamling. En tid i livet utbildade Mannen sig i gestaltterapi och transaktionsanalys och det var förenat med en hel del egenterapi. Det var under denna period som begreppet "Galten" blev ett internt skämt. Jag började samla på grisar, Vänner och Familj förärade mig små fina grisar av alla de sorter. Det var en rolig tid!
Idag är grissamlingen förpassad till väggen i ett av förråden.
Tiden går......

Denna fredag ska jag som vanligt städa hela huset, fylla kylen och skafferiet och ge våra Ungdomar "fredagsfika", vilket innebär något extra smaskigt, när de kommer från skolan.
Fredagar är fiskdag hemma hos oss och i kväll blir det hajmalfiléer med färska räkor på en bädd av bladspenat och vitlök. Till detta ska vi ha pressad potatis och en citroncreme.

Tillbakablick på gårdagen:
Vi börjar må bättre och förhoppningsvis så har vår irriterande virus gett sig av.
Jag är otroligt nöjd med min torsdag!
Ser mig omkring och njuter till fullo av Familjen, Djuren och Gården.

Tack Lillebror för ditt arbete med att förändra Go´morgon Österlen till en bättre layout. Härligt att Du bryr dig om mitt skrivande :)



3 kommentarer:

bedtimedesign sa...

Tid är något som jag gärna vill ignorera. För den gör aldrig som jag vill ändå. Går snabbt när jag har roligt, och otroligt långsamt när jag sitter på jobbet vid 2 stora datorskärmar.. Nej Tid är inte min bästa vän..
Kram och varsågod mammsen:)
Månz

ejsa sa...

God morgon på er.... Passar på att önska er en underbar helg. Hoppas på att solen vill visa sig för oss.

Anonym sa...

Tiden går och vi med den.
Under den senare hällften av 80-talet gjorde jag resor till Stockholm för 5-dagars gruppterapi,Gestaltterapi, d.v.s egenterapi.
Där fanns en mycket skicklig och pompös terapeut. Vi tycket att han var lite väl tuff ibland.Han hade drag åt det svinigaktiga hållet. Därav Galten. Frid över hans minne.
Mannen