tisdag 1 september 2009

Skrock


Go´morgon!

Klockan är 8.55 och det är tisdag.
Termometern visar + 19 grader och det är en underbar sensommardag.

Utsikter för dagen:
När Mannen och jag var ute på vår dagliga promenad i skogen så strålade morgonsolen över ljunghedarna. Ljungens ljuslila färg står i ljuvlig kontrast till den gröna färg som trädens lövverk antagit inför den annalkande hösten.

I början av 80-talet var hela jag klädd i lila. Det var min absoluta älsklingsfärg i alla nyanser och på alla mina kläder under ett par år. Mannen vädjade till slut om lite variation i färg och då blev det svart :)

Att ta in ljung i huset betyder död!
Min uppväxt var fylld med klyschor om hur olika beteende kunde påverka situationer eller händelser. Med andra ord "skrock".
- gå inte under stegar!
- spotta tre gånger "tvi-tvi-tvi" om en svart katt passerar din väg!
- lägg inte nycklarna på bordet!
- peppar, peppar ta i trä!
Jag upplevde skrock som lite skrämmande och farligt. Om jag inte utförde dessa ritualer så kunde något hända som jag hade orsakat.
Olydig flicka!
Jag minns gamla tanters arga blickar och min egen rädsla för att göra fel. Skrock var ett tecken på det okända, det som kunde medföra hemskheter. Egentligen var det väl någon form av lättköpt trygghet och ett försök till kontroll från vuxenvärlden.

När jag var liten och bodde i Staden hade min Mamma en regel som innebar att jag skulle springa och ställa mig under våra fönster så fort jag hörde en siren från något utryckningsfordon. Detta för att mamma skulle se att jag var hel och levande.....

Det var mycket farligheter som lurade! Koksgubbarna var farliga, sopgubbarna likaså. För att inte tala om vaktmästaren, han var förenad med all världens obehagligheter. Det fanns fula gubbar på parkbänkar och så alla dessa arga tanter.
Nig och var duktig!
Jag tränade mig själv i hemlighet genom att usätta mig för situationer som innebar alla dessa "faror". Jag var tvungen att utsätta mig för små risker för att inte vara rädd.

I min ungdomstid var skrock förknippat med kärlekens alla bekymmer.
- krossad spegel ger sju års olycka!
- K-brunnar är kärleksbrunnar
- en pepparkaka knackad i tre delar var lika med en önskan i uppfyllelse
- sju blommor under huvudkudden och midsommarnattens dröm visade ens tillkommande.
Härligt och underbart för en tonårsflicka som njöt av drömmar och små förälskelser.

Ett mycket känt skrock är att fredagen den 13:e är en otursdag. Vet ni att det egentligen kommer från Jesus som hade tretton lärjungar där Judas förrädaren var den 13:e ?

Numera tycker jag att skrock är underhållande och jag kastar gärna ur mig ett och annat omen!
Mannen, som är en realistisk person, tycker att jag är något överdrivet skrockfull :)

Idag är det utlovat sol och värme, ljuvligt!
Jag ska göra ett besök hos frisören och klippa av sommarens solblekta hårtoppar, riktigt skönt! Efter ett antal arbetstimmar ska jag sedan ge mig ut i det fina vädret med min nya grensax och klippa vildvuxna grenar och tjuvskott. Jag trivs med trädgårdssysslor som syns!

Tillbakablick på gårdagen:
Det pågår färgning av hår i huset?! Identiteten måste provas fullt ut, för tänk om man skulle vara snyggare eller bli coolare i en annan hårfärg! Det är jag som har till uppgift att vara hårfärgare :)
Det är viktigt att prova sig fram i livet.








































3 kommentarer:

bedtimedesign sa...

Ja gick man på en A-brunn så var man körd när jag var liten.. Tider det :)

Som expert inom området färgning av hår, kan jag påpeka att coolare blir man inte, man får bara fula öron av färgen som av någon anledning inte valde att fastna i håret..
//Månz

Go´morgon Österlen ! sa...

Tack Månz! Detta är precis vad vi nyligen har upptäckt. Blå öron, bruna öron, det är bara att välja.....

ejsa sa...

Hejsan.... Själv har jag en förmåga att få röd pricka öron..... undrar varför??? :-)