lördag 5 september 2009

Narcissism


Go´morgon!
Klockan är 07.15 och det är lördag.
Termometern visar + 12 grader och det är regn och rusk.

Utsikter för dagen:
Jag hade inte tänkt skriva idag men när jag sitter här med mina tankar så kan jag inte låta bli.
Läste igår att blogg var en jag-fixering där vi iscensätter våra liv, ett sätt att exponera den personliga integriteten där gränsen mellan det privata och offentliga suddas ut.
Milde skapare!!!! Detta lät inte speciellt bra och jag har funderat starkt på min eventuella självexponering.

Jag har Vänner som ifrågasatt anledningen till Go´morgon Österlen, visat på faror med att låta andra läsa och anledningen till dessa tidiga morgnar. Omtanke, tack :)
Nu har jag hur som helst kommit fram till att mitt bloggande är ett sätt för mig att härda ut detta individfixerade samhälle där vänskap och solidaritet får allt mindre betydelse. Jag tänker på unga personer som bara hyllar konsumtion och det egna idealet. Där rötter och familjegemenskap inte längre har plats i snabba liv och behov av dagliga lyckokickar. Där allt är så ytligt att det inte finns tid nog att lära känna en annan människa på djupet.
Narcissism.

Jag skriver med med Mannen, Familjen och Vännerna i mina tankar. Långt borta men ändå nära. Om det sedan finns någon annan som vill läsa så glädjer det mig.
Jag tycker om att fånga en tanke och dela med mig av den och det kommer jag att fortsätta med. Läs eller inte.

Idag kan jag lyssna på tystnaden. Flugor som surrar, tuppen som gal inne i hönshuset och klockans rytmiska tickande.
Vi är tre personer i huset och det har bara hänt en gång tidigare på ca 20 år.....!
Jag har tänt stearinljus i den mörka morgonen och njuter mitt goda kaffe med mycket varm mjölk. Dagen håller på att vakna och det är mycket tyst.
Den självvalda tystnaden är underbar.

De flesta av Vännerna bor nu i tvåsamhet efter att barnen har lämnat boet för egna hem och även andra länder. Precis som det ska vara! Jag funderar på hur dessa våra kära Vänner upplever tystnaden efter sin barn. Idag, denna morgon, har jag en svag misstanke om att den omställningen inte är så lätt att bära.
Här i huset tar det några år till innan Mannen och jag står inför samma faktum. Undrar hur det kommer att bli.......

Nu tar det inte många timmar innan huset är till bredden fyllt med personer jag älskar och ständigt saknar. Det ska bli underbart att ha hela Familjen samlad. Vi är en livlig Familj så det kommer att bli mycket skratt, heta diskussioner och mängder med mat! Jag längtar!

Tillbakablick på gårdagen:
Halv storm och tegelpannor, solparasoller, foderhinkar, blomkrukor och annat for omkring på Gården. Inte kul!
Jag är mycket irriterad på Arbetsmiljöverket och undrar om de förväntar sig en halvtidstjänst för att uppfylla all den administration som de kräver. Känner mig en aning primitiv och förbaskad på denna svenska byråkrati som alltid slår tillbaka på den lilla människan.

6 kommentarer:

ejsa sa...

Hejsan där borta.... Till min stora glädje så fann jag att du hade skrivet lite i dag också.... Jag hoppas att du fortsätter att dela med dej av dina tankar och funderingar. Här vaknade vi till småbarns skratt klockan 06:30.... En lördags morgon. men det är kanske så att man gärna vaknar med ett skratt i stället för gråt. Nu är det full fart här skall du veta... Vi längtar till att få rutiner och vardag med dagis. Hoppas att ni får en fin efm och kväll med sol och värme. Kanske sista dopet i poolen blir i afton med alla er ungdomar med partners. Ha det gott och hälsa till alla från oss på Arthill.......

Go´morgon Österlen ! sa...

Småbarns självklara skratt är omöjligt att motstå, även en tidig lördagsmorgon! Ännu fler barn i huset....? Dagis... låter väldigt litet!
Kram och ha det gott ni också :)

ejsa sa...

Det heter visst förskola nu förtiden...... 1 äe på väg till Småland och den store flyttar inom kort....... Detta nya projektet gäller till den 16 nov, eller max 6 månader... Vad vi vet i dag. Lite annant än vad vi brukar.... Men det är skoj. Åldern.... nja det tar vi då du sitter ner... Samt hur många... *ler* Ha det gott.

Anonym sa...

hej mamma :-)

ejsa sa...

Ny färg på sidan...... Kan det vara grönavågen som slagit till igen.

vardagen på landet sa...

Hejsan.Skrev ett långt inlägg här för några dagar sedan men tryckte bort det på något sätt.
Hoppas ni hade en riktigt trevlig helg och att veckan har börjat bra.
Hur mår Mollygumman har hon visat någon som helst förändring i sitt sätt.Mått lite illa eller så.Är ju lite nyfiken om det har kunnat "ta" trots allt.
Ha det så gott idag.