onsdag 18 maj 2011

Det regnar körsbärsblom.


Go´morgon!



Klockan är 06.14 och det är onsdag.
Sol.
Termometern visar + 6 grader.


Utsikter för dagen:
Jag har en Vän som säger att man inte ska tänka för mycket.
Man kan absolut fastna i en tanke och liksom låsa sig vid den och det är varken bra eller nyttigt, men kan man verkligen tänka för mycket?
Tanken är fri!
Det framstår som en omöjlighet att dirigera om tankeverksamheten så att den blir bekväm och lätthanterlig, något som man kopplar på när den passar och stänger av när man vill det.
Arbete och koncentration skingrar tankarna, vilket är en nödvändighet som kräver sin egen tankeverksamhet och oftast medför att man tänker intensivare än någonsin. Tankearbete.
Tankar kan både öppna och stänga våra inre rum och tanken är vårt sociala samspel det som ger oss vårt nätverk, våra Vänner och Bekanta.
Tanken kan ge sig av på vilovägar och ge oss tankspridhet, ett obehagligt tecken på stress eller åldrande.
I bland kan man behöva låta andra tänka, slå sig själv till ro, lita på vad någon annan tänker och invänta resultat. Det är både en konst och en nödvändighet, för någon en omöjlighet.
Att släppa tanken kan upplevas som att mista kontrollen.
Go´morgon Österlen är att dela en tanke, kanske till och med att ge bort den.
Take it or leave it.......

Tillbakablick på gårdagen:
Det regnar körsbärsblom, fantastiskt vackert och sorgset på samma gång, vilket för mina tankar till underbara Vänner som jag inte träffar, men saknar så otroligt mycket. Längtans tanke!
Gårdagen var bättre.




1 kommentar:

ejsa sa...

Igår trodde jag att det snöade då jag körde igenom ett vitt blombladshav.... Det var en lyckad shopping fm. Fick allt jag skulle ha.