måndag 2 maj 2011

Maskrostid


Go´morgon!


Klockan är 06.22 och det är måndag
Sol och markfrost.
Termometern visar +- 0 grader.


Utsikter för dagen:
Det känns verkligen som om maj månad är en stor "kickoff" och en spännande början på något nytt, det ligger förväntan i luften.
Det är nu som allt spricker ut (vet att jag är en aning tjatig om detta) och står i full blom, det är nu som människor kommer tillsammans för att njuta av varandra, koppla av tillsammans, festa, fika, gå solkskenspromenader eller kanske bara lata sig och lapa sol gemensamt. Härligt! Vi ökar vårt sociala engagemang, vi kommer ut ur vårt vintermörker och vi lever äntligen upp igen.
I vårt hus är maj månad den mest hektiska månaden på hela året. Det fullkomligt sjuder av aktivitet från alla håll och kanter, där skolans alla arrangemang sannerligen leder ligan. Nu ska det göras studiebesök och utfärder i det oändliga, matsäcken ska vara packad och skoltiderna blir justerade. Föreningslivet är i full gång för säsongen eller på avslutning för terminen. Arbetet tar mer tid än någonsin eftersom allt ska fixas och göras klart inför semestertider, möte, möte och åter möte för att avsluta och för att planera och säkra sommarmånaderna.
Nu gäller det att stanna upp och ta sig tiden att vila där det är som vackrast eller finast.
Allt går i en rasande fart.
Det är maskrosornas tid, det vackraste ogräset någonsin, både älskat och hatat i dubbel bemärkelse.
Jag såg att rapsfälten håller på att gå i blom i Ystadtrakten och jag hörde att körsbärsträden redan håller på att fälla sina skira blad i Malmöregionen.
Här hemma blommar rhododendron, påskliljor och hägg på en och samma gång, vilket säkert innebär att syrenen spricker ut tidigare än någonsin. Liljekonvaljerna tittar fram som små strutar redan nu och om solen vill så dröjer det inte många dagar innan de sprider sin gudomliga doft på gården.
Frostnätter är oönskade!
Nu behöver varje dag ge micropauser, möjlighet till några minuters stillhet och betraktelse, till ett glädjeskutt eller till eftertanke.
Mitt mantra blir.... njuuuut!
Det är längtans tid.
"Ja visst gör det ont när knoppar brister...."

I dag lyckönskar jag storeBror av hela mitt hjärta :)
I eftermiddag väntar en drabbning för min egen del som säkert kommer att få adrenalinet att stiga. Jag måste tänka efter före. Orättvisor och diskriminering kan göra mig "topp tunnor rasande". Tur att jag har lillaSyster vid min sida :)

Tillbakablick på gårdagen:
Vilken härlig Valborgshelg! Underbart väder, kära Vänner och en sprakande brasa, det kan inte bli bättre!
Gårdagen var en trevlig vilodag.

1 kommentar:

Anonym sa...

en kvardröjande
behaglig
lätt doft
av eld och rök

och jag ler
återuppleveer
valborgsaftonens
glädje

Timus