söndag 29 maj 2011

Gröna kaniner


Go´morgon!


Klockan är 07.19 och det är söndag.
Regn.
Termometern visar + 7 grader.


Utsikter för dagen:
Det är kallt och naturen har tappat sin glans. Jag börjar bli hialös, nu får det vara nog med kyla och regn! Var blir den efterlängtade värmen av och var är solen som med sina gyllene strålar lägger ett skimmer av guld över allt det gröna?
Läääängtar!
Jag träffade en lantbrukare som menade att naturen var drygt en vecka försenad i år, men att sommaren ska regnas in för att ge bästa resultat, så det fick gärna vara oväder fram till midsommar och sedan fick det vara nog. Tydligt och klart, lugnt konstaterande.
Det är långt till midsommar......och jag är hialös, vilket är ett ganska naivt tillstånd.
Tålamod är en dygd.
I dag är det Mors dag och mängder med Mammor i olika skeende i livet blir uppvaktade av sina barn. Små barn med fina dagisteckningar, tonårsbarn med ett snabbt - grattis Morsan! och vuxna barn med blommor eller present och så naturligtvis alla Pappor som har haft fullt upp med att fixa morsdagspresenter till sina kvinnor från barnen och dem själva.
Kommersen har sprudlat och pengarna har strömmat ut och in.
I vår familj firas inte dessa hittepådagar, vilket är ganska trist just idag, när regnet står som spö i backen, för jag skulle gärna vilja ha lite juveler, en vacker klänning eller kanske en weekendresa till solen eller......... :)
Grattis alla kära, goa Mammor på allas vår Mammadag!

I dag ska jag träffa en fantastisk ung Mamma och vi ska på en förhoppningsfull husvisning.

Tillbakablick på gårdagen:
Karuseller i mängder, tusentals glada människor, sockervadd, popcorn och regn. Vi hade en härlig och kylig dag på Liseberg i Göteborg. Nöjesparkens besökare och naturligtvis även vi, sprang runt i företagets blå regnponchos (med gröna kaniner på) och stämningen var väldigt god.
På Liseberg dönar ingen skränig musik från attraktionerna, personalen är vänlig och hjälpsam, matställena slukar folk och håller förvånansvärd service, parken är välstädad, besökarna glada och fredfulla och karusellerna otroligt häftiga! Jättebra och jättekul!
Gårdagen var snurrig :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

....nu när VSHS har gått till sommarvila föreslår jag ett nytt projekt: Jag tycker din ide med "Hittepådagen" är strålande! Frågan är bara vilket datum den ska firas. Förslag?

Timus (back again)

ejsa sa...

Ett tips. Alltid trejde lördagen i juli och 3 veckor framåt.. Efter midsommar så är det långt till nästa helg.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus!
Äntligen, du får inte försvinna på detta sättet!
Nu är det jag som blir rädd :)
En hittepådag låter som en strålande anledning till att fira allt och ingenting.
Den 13 augusti är det "de vänsterhäntas dag" och ett fånigare hittepå går knappast att hitta, men den 27 juli är det "sjusovardagen" och den kanske skulle firas med ett pyjamasparty :)
Jag är med på allt, bara hitta på!

Kära Ejsa!
Det är ett bra tips med en fast årlig datum.