fredag 27 maj 2011

Växthusdröm


Go´morgon!


Klockan är 06.27 och det är fredag.
Sol, blåst och skyar.
Termometern visar + 7 grader.


Utsikter för dagen:
Det händer om och om igen varje vår. Jag kan liksom inte stilla mig och hålla mig borta från Österlens många plantskolor, jag bara måste ta mig dit lite då och då för att vandra runt bland blomsterprakt och spännande växter.
Att besöka en riktigt bra plantskola är som en lisa för själen och en mindre katastrof för plånboken. Det går bara inte att tänka på så mycket pengar som är nergrävda i denna vår trädgård.
Det händer till och med att jag ger mig själv ett svepsjäl till att sätta mig i bilen och åka till en plantskola och väl där är det alltid något som absolut måste följa med hem.
Jorden där vi bor är mager, stenig och en aning grusig. Med andra ord inte speciellt växtvänlig (undantaget kirskål...) för spröda nya små plantor. Det har gått åt lass och säckar med jord för att förbättra jordmånen, men det är dessvärre bara det mest livaktiga som klarar sig.
Just nu håller jag på att stoppa alla mina lustar avseende sommarblommor. Eftersom både lupiner, blåklint, syrener, liljekonvaljer och tulpaner blommar på en och samma gång så är jag en aning orolig över vad som kan finnas kvar när vi går in i sommarmånaderna.
Allt går så ovanligt fort, men färgrika sommarblommor vill jag plantera när det verkligen är sommar. De är kortlivade, underbara och de ska fylla några väl valda krukor till midsommar.
Jag har inget växthus?! Det är fullkomligt obegripligt och jag är grymt avundsjuk på de av mina Väninnor som kan odla grönsaker, ha fantastiska pelargoner, fika och njuta i sina härliga växthus.
Jag önskar mig ett ovanligt vackert växthus, ett stort som står på en grund av handslaget tegel och som har vackert glas i gamla bågar. Detta är verkligen min inredningsdröm och för att uppnå den krävs en duktig hantverkare, mängder med uppletat gammalt material och ett rejält bilsläp. Pengar, pengar.....tokdyrt! Det får förmodligen stanna vid drömmar för min egen vilda trädgård, som jag just nu delar med en mycket ovälkommen och envis mullis.

I dag blir det förmodligen hundliv i huset, vilket är bra för motionen :)
En av Sönerna och hans Käraste är på väg upp över molnen mot en veckas semesterparadis i Grekland, lycklig resa!

Tillbakablick på gårdagen:
Två söta pelargoner i köksfönstret, en dubbel vit Mårbacka och en ljust rosa av samma sort. I en kruka utomhus står en mörkt rosa och gudomligt vacker salvia. Jag hade en kort men lyckad stund på plantskolan!
Trevlig vardagsfest på kvällen.
Gårdagen var bra.

Inga kommentarer: