onsdag 11 maj 2011

Lyssnarstund.


Go´morgon!




Klockan är 05.57 och det är onsdag.
Sol & moln.
Termometern visar + 7 grader.


Utsikter för dagen:
I en paus under vardagens alla mödor och glädje gav jag mig själv möjligheten att sätta mig ner i solen, sluta ögonen, lyssna och fånga ljud. Roligt!
Vår ena Granne har skaffat sig en liten hönsflock och deras tupp är definitivt i målbrottet. Det är smålustigt att lyssna till hans bräckliga och gräsliga galande om och om igen. Han tränar, vill höras och passar säkert på sina små hönor.
Lite längre bort blir det plötsligt en fullkomlig kakofoni när en bybo fodrar ut alla sina många gäss. Det är ett intensivt kvackande, som man faktiskt behöver lära sig höra för att stå ut med.....jag står ut :)
En annan granne har ett barn, med en stämma så gäll att den skär igenom allt och ingenting. Barnet gillar uppenbart att skrika, fast för utomstående är det svårt att avgöra i fall det handlar om rädsla eller glädje, kanske både och. Det är en söt unge, vad månde bliva.....
En hund skäller intensivt. Kanske ett vildsvin i närheten som doftar irriterande för en hundnos.
Men så plötsligt hör jag ett underbart ljud som får mig att le igenkännande, jag blir glad och hjärtat tar ett extraskutt; koko-koko. Det är årets första gök, en norrgök och därmed en sorggök, men det är bara dumt gammal skrock (hoppas jag!). Göken är en riktig fuling och egentligen borde den tillhöra mina ovälkomna gäster, fast det är något med lätet som får mig att må bra. Konstigt, men det känns tryggt. Kan det bero på barndomens bruna, fula och roliga gökur? Koko-koko....
Jag hör ljudet från en och annan bil, civilisationen, långt borta och någorlunda nära.
En geting börjar surra väldigt irriterande över mitt huvud och det är lika med getingjakt eller förflyttning. Denna ilskna och för mig farliga insekt tar slut på min lyssnarstund i solen. Jag ser hur getingen söker boplats under vårt tak. Nu är det bara en sak som gäller; getingkrig!! Fram med saften och getingfångaren!
Några minuters lyssnarstund i livet är plötsligt över.
Vi hör det vi vill höra.

I dag är det tid för nya utmaningar och jag har en del förhoppningar. Mannen finns vid min sida och några timmars gemensamt arbete väntar. Det var längesedan och ska bli trevligt :)

Tillbakablick på gårdagen:
Kroppen signalerar, bäst att lyssna!
Vädret är underbart, livet är nu!
Gårdagen gjorde ont.


1 kommentar:

Anonym sa...

ljud var mitt yrke. Att höra lyssna skapa och förmedla ljud...att vara medveten om ljuden deraqs betydelse och innebörd...Lkjud kan också vara skrämmande - liksom bilder: Varför spökar hon nu igen?
Timus