onsdag 25 maj 2011

Regelryttare!


Go´morgon!



Klockan är 06.22 och det är onsdag.
Sol och skyar, det blåser.
Termometern visar + 7 grader.



Utsikter för dagen:
Man kan inte rädda hela världen, men man kan alltid hjälpa någon!
Jag är så innerligt trött på alla tjänstemän/kvinnor som utövar sina ämbete med stöd av paragrafer, och nu pratar jag inte om lagar.
De sitter där bakom sina trygga skrivbord, på lagom avstånd från den det berör och pratar ett språk som man behöver vara minst akademiker för att förstå.
De är förmodligen rädda. Kanske de har gått en kurs för att hantera medborgerliga känsloutfall genom att stelbent peka på sin paragrafbok (som de säkert kan rabbla utantill i sömnen) eller så har de som rutin att endast vara korrekta och aldrig särskilja, vilket de förmodligen betecknar som respektfullt bemötande.
De är som de vore livlösa, känslokalla och de är extremt tråkiga, oflexibla och väldigt fula när de försöker le med sina iskalla ögon.
Jag är arg! Ge mig kraft!
Kan de inte stava till ordet flexibel eller finns det inte med i alla deras paragrafer ?
Flexibel kan förmodligen innebära känslor och stor risk för feltolkning av regelboken!
Återigen blir jag till en Don Quijote och min kamp är förmodligen omöjlig, men jag måste ta den. Vem vet, en vacker dag så kanske det glittrar till i ögonen på en stelbent tjänsteutövare, kanske man får ett ärligt leende och kanske det dyker upp en vilja att verkligen hjälpa istället för att hela tiden stjälpa. I den bästa av alla världar så kan mitt ord och min åsikt göra skillnad för någon.
Skam den som ger sig!
Tack för ordet!
I kväll väntar styrelsemöte i Lund, vilket är ett av flera sätt att kämpa för någon som har mindre möjligheter i samhällets djungel. När jag ändå är i Lund ska jag ta mig en mysig stund och leta efter önskade födelsedagspresenter till vår lilleBror.

Tillbakablick på gårdagen:
Nu har tiden fått raketfart och timmarna räcker dåligt till. Dagarna är ett evigt pusslande för att få vardagen att fungera.
Jag önskar att jag var fler.
Gårdagen var tankfull.

Inga kommentarer: