måndag 23 maj 2011

Oväder.


Go´morgon!


Klockan är 06.03 och det är måndag.
Regn och grått.
Termometern visar + 9 grader.



Utsikter för dagen:
Det där med åska är något väldigt speciellt och det var dramatiskt att se ovädret rulla in under kvällen, snabbt och vackert!
När jag var liten var jag fullkomligt livrädd för åska, vilket även min Mamma var om man undantar ordet liv och istället tänker rädd, åskrädd.
I vår gamla gård på landet bestod elledningarna av två tvinnade elkablar som gick runt i huset, utanpå väggarna och mellan de runda eldoserna. Det var egentligen livsfarligt, men väldigt normalt för den tiden och den typen av boende.
När åskan gick som värst kröp jag in under vårt stora matsalsbord med en tung och stor ullfilt över mig och där låg jag och lyssnade på muller och dön, kände hur hela huset vibrerade när åskan kom nära, hörde min mamma räkna sekunder mellan blixt och knall och jag var livrädd.
Det hände att åskan slog ner i en jättetransformator, som fanns en bit utanför vårt hus, och då stod det eldkvastar ut ur elledningarna inne i huset och det plingade konstant i den svarta bakelittelefonen.
Min Pappa hade en egendomlig vana att alltid stå utomhus när det åskade och det gjorde mig extrarädd och orolig. Jag tänkte på hur blixten skulle slå ner i min Pappa och såg fruktansvärda scenarier framför mig, där inne under filten.
Mamma brukade meddela att om åskan blev riktigt svår så skulle vi sätta oss i bilen för att skyddas av bilen gummidäck, men det hände aldrig.
Min barndoms åskväder var en aning traumatiska......
När jag själv blev förälder var just åska en av mina rädslor som jag omedelbart tog fullkomligt ansvar för.
Möt dina rädslor!
Åska är respekt!
Dagens åskväder blir till ett I-landsproblem i Familjen när datortrafik och tv stängs ner. Tråkigt, hemskt, besvärligt, jobbigt......

I dag är det vanlig rutinmåndag. Faktiskt lite skönt att vädret är grått för det gör alla inomhusmåsten lite lättare att ta tag i.

Tillbakablick på gårdagen:
Kirskålskrig hela helgen och ovan på det massaker bland brännässlorna! Fy attan vad jag har "nellat" mig! Aj!
Till nästa vår ska jag ge upp en del av dessa energislukande krig, gräva upp det som klarat att växa i kirskålsskogen och i stället köra med trimmern. Brutalt bort med eländet som stryper allt det vackra!
Man måste välja sina krig :)
Mannen tog med oss på en Österlensightseeing och jag fann ett textilcollage som fick mitt hjärta att slå extra slag........pengar, pengar!
Gårdagen var bra.

Inga kommentarer: