tisdag 10 maj 2011

Tv-frossa.


Go´morgon!


Klockan är 06.12 och det är tisdag.
Markfrost och sol.
Termometern visar + 5 grader.


Utsikter för dagen:
Av någon underlig anledning satt jag och läste igenom tv-programmen, förmodligen för att se vad det var som intresserade bonusPågen så till den milda grad.
Tv och jag finns inte! För mig är tv-tittande slöseri med tid och möjligheter och jag väljer mitt tv-tittande med stor omsorg eller påverkan, och slår mig ner i tv-rummet någon enstaka gång i månaden.
Det finns egentligen inget tv-intresse i vårt hus, med undantag för Mannen och bonusPågen som är mer eller mindre intresserade.
Jag kan inte förstå de föräldrar som sätter tv-aparater i sina barns sovrum, hur vet de vad deras kära ungar konsumerar?
Nu var det hur som helst tv-tablån som gällde och jag blev en aning förvånad över det enorma utbudet. Det är matlagnings- och inredningsserier i flera kanaler, det vill den moderna människan ha, vi vill njuta med ögonen och få enkla tips. Hell´s kitchen är säkert inget att leka med! Förnedringstv.
Det är trädgårdsprogram (trevligt) och det är hälsomagasin där vi kan fråga doktorn kring våra krämpor.
Sedan är det alla dessa dokusåpor och amerikanska serier i olika tappningar och mängder med avsnitt. Hur kan det vara intressant att se på dag ut och in? Fyra blivande brudar besöker varandra och sätter betyg på varandras brölopp i 32 avsnitt, mammor som byter familjer med varandra, obegripligt ointressant.
Det har kommit något nytt, i alla fall för mig, som kallas yrkessåpor där man följer en yrkesgrupps arbetsdag, yrken med spänning som akutsjukvård, förlossningsavdelningar, kriminalvård och annat som vi kan vara nyfikna på att veta mer om.
Gör-om-mig-serier måste vara något av det fånigaste som tänkas kan visas och vem är de som ställer upp på detta?
För övrigt är det talkshows med kända kloka som har svar på det mesta och som får folk att blotta sina liv i kameran, några kriminal- eller komediserier med lagom mycket mord och fram på småtimmarna visas okulta märkligheter, våld och så naturligtvis porr som de väljer att kalla erotik.
Turligt nog finns det fortfarande nyhetssändningar, några naturprogram och sport i lagom dos i fall man inte vill köpa till en sportkanal och frossa i sportvärldens alla händelser.
Var har alla trygga tv-tider och snälla barnprogram mellan klockan 17-19 blivit av?
Jag hade ingen aning om att det fanns så obegripligt många tv-kanaler, undrar vad det ska vara bra för. Människan vill ha mycket av det mesta, så jag antar att det blir en hel del gymnastik för fingrarna när man ska välja mellan allt som finns att se och kanske att det är en förklaring till en tv-apparat i varje rum i vissa familjer. Bekvämt, enklast, lugnast, konfliktfritt.....
Stackars Barn!
Sedan plussar vi på med lite tv-spel, data-spel och andra fiktiviteter för våra små älsklingar efter skolan......heltokigt!
Barn gör som de äldre syskonen och föräldrarna gör. Äldre syskon härmar sina vuxna, även om de gör som sina kompisar gör!
Det är snart sommarlov, prova med att ge alla tv- och spelapparater semesterstängt när solen skiner och inför regnväders-tv för hela Familjen, det fungerar :)
Hoppas det blir en riktigt solig sommar!

I dag ska jag arbeta.

Tillbakablick på gårdagen:
En riktig sommardag! Allt blommar på en och samma gång, märkligt.
Skönt att rå om vår mellanBror några timmar :)
Det var en härlig gårdag.

1 kommentar:

bedtimedesign sa...

Tv kan jag hålla med om. Så galet tråkigt..Men datorn däremot..En helt annan historia tyvärr.
Fridens
LilleBror