tisdag 16 mars 2010

"Lindexbarn"?!



Go´morgon!
Klockan är 07.11 och det är tisdag.
Termometern visar - 6 grader.
Det är en härligt solig morgon.






Utsikter för dagen:
Jag var ute och körde i min bil och njöt av en stund med bilradion. Att färdas samtidigt som radion levererar goda program är en förträfflig kombination.


P1 sänder intressanta morgonprogram, Lotta Bromé i P4 tar upp nyhetsfrågor i trivsam tappning på eftermiddagarna och så mitt favoritprogram Karlavagnen på kvällarna.
Jag lyssnar mer på radio än jag ser tv.
Hur som helst så handlade det här radioprogrammet om mode och två unga kvinnor från Sollentuna intervjuades. De berättade att man aldrig blir accepterad i någon umgängeskrets om man har en "billig klädstil", att de aldrig någonsin skulle klä sig i en kofta under 100 kronor och att de inte kunde känna sig skyldiga för att andra inte hade råd.
De menade vidare att de aldrig skulle kunna vara ett "Lindexbarn" utan att de endast använde märkeskläder och att det visade på status.
Jag blir bara så trött!
Finns det inget stopp på detta och var ska det sluta? Ett studiebidrag räcker aldrig någonsin till den konsumtionen.
"Lindexbarn", det är hemskt att höra, ett ord som skapar nya tillfälle till mobbing och förtryck.

Jag blir galen på dessa föräldrar som köper sig fria från sina barn med hjälp av pengar. Är det för att döva sin skuld och få egen problemfri tid, eller vad handlar det om?
De gör om sina barn till små vuxna och tycks inte veta något om utvecklingspsykologi och barns behov av att få vara just barn.
Helt tokigt!

Idag ska jag gå en lång promenad längs med Havängs stränder tillsammans med en väninna och våra hundar. När promenaden är över ska vi stanna i en solglänta och njuta kaffe från termos.
Jag har det bra på Österlen!

Tillbakablick på gårdagen:
I sökandet efter att stå ut med landsbygden och snön tog jag mig till Stenshuvuds naturreservat. Det blev en härlig promenad över ängarna i snön ner till Knäbäckshusen och tillbaka till Naturrum. Underbara hav med sin läkande kraft!

På kvällen blev vi något förvånade när vårt hästbestånd hade utökats med tre individer?! Utanför hästboxarna stod tre "hästgäster" och umgicks med husets hästar. En av dem blev igenkänd och efter några telefonsamtal kom deras ägare och tog hem dem.
Tur att allt gick lugnt tillväga!

Det var en bra gårdag.

2 kommentarer:

ejsa sa...

Då är jag en "Lindextant" och en "KappAhlgumma"..... Kul att veta i vilket fack man skall stå....

Go´morgon Österlen ! sa...

Glömde berätta att flickornas åsikt var att alla inköp på second hand var helt ok och coolt...?!