onsdag 31 mars 2010

Mimosa


Go´morgon!













Klockan är 06.19 och det är askonsdag.
Termometern visar + 3 grader.
Det är en tjock dimma.



Utsikter för dagen:
Det doftar mimosa!
Jag var i min favoritblomsterhandel och köpte två vackra kvistar mimosa till mig själv. Det finns inget som luktar mer vår än mimosa!
De gula små blomsterbollarna i det vackra bladverket, så kvinnligt och så ljuvligt. Lyssna på namnet "mimosa", så vackert och mjukt det låter!
Mimosa är egentligen ett snabbväxande träd och det börjar sin blomningstid redan i februari månad nere vid Medelhavet.
Mannen och jag var i Nice i början av februari i år. Vi hade varit och beskådat en fantastisk konstutställning högt ovan om staden. När vi vandrade ner mot havet igen och gick genom gamla gränder såg jag något otroligt gulfärgat och letade mig fram mellan husen tills jag fann det jag sökte. För första gången någonsin fick jag uppleva ett blommande mimosaträd. Betagande vackert och bedövande ljuvligt i sin doft. Aldrig någonsin kommer jag att glömma denna för mig fantastiska upplevelse.

Italienska män har en speciell förmåga när det gäller att behaga och uppvakta sina kvinnor :)
På internationella kvinnodagen ger de av tradition alltid sina kvinnor mimosa. Vilket underbart sätt att visa både flickor och kvinnor sin uppskattning. Ett framgångsrikt koncept!

Idag ska jag till Malmö och till den vänliga men smärtsamma tandläkaren. Jag lär mig aldrig att slappna av denna hemska nödvändighet.
Nu håller min tandläkare på att utbilda sig i London avseende tandestetik och han fotograferar i munnen för att dokumentera sina goda resultat. Jag är en av hans försökskaniner, vilket säkert beror på att min barndoms tandläkare hade den dåliga smaken att fylla mina kindtänder till brädden med amalgan. Idiot!
Jag ska härda ut 50 minuter i denna traumatiska miljö, med munnen full av verktyg......hemskt! Min tandläkare är mycket vänlig.

Tillbakablick på gårdagen:
Dagen gick i en väldig fart. Det var vårkänsla och jag var i trädgården och klippte ner en del perenner. Händerna känns lite ovana och jag blev varse att handskar nu blir en nödvändighet i det kommande trädgårdspysslet. Krokusen börjar titta fram i gräsmattan och den första fjärilen fladdrade lekfullt förbi.
Det är dax att börja leva igen! Älskade vår.
Gårdagen var en bra dag.




1 kommentar:

ejsa sa...

Tänk på mimosan och Paco då du sitter dessa 50 minuter hos tandläkaren.