onsdag 17 mars 2010

Väderberoende


Go´morgon!
Klockan är 06.21 och det är onsdag.
Termometern visar + 1 grad!
Det småregnar och snålblåser.









Utsikter för dagen:
Det har snöat i natt igen.....och med tanke på morgonens plusgrad så kanske vi har några dagar framför oss av regn och gråväder, det är hemskt men det smälter snön och det är bra!

Man är mycket mer beroende av väder på landet än i staden.
I dag har kommunens skolelever A-dag. Det innebär att eleverna är fria och pedagogerna har arbetsdag.
(hade önskat att rektorerna valde att utbilda sig själv och
sin personal i ledarskap och grupprocess!)
Vi hade tänkt oss en mysig dag med fiske & korvgrillning, nu när solen har visat sig från sin bästa sida och vattnet har återfått sitt liv. Den lusten faller till botten av sjön! Idag är det ingen som vill njuta utomhus!
I staden går det snabbt att finna ett inomhusalternativ men Österlen sover fortfarande och utbudet är mycket begränsat.
Jag tror att vi sätter oss i en bil och kör alla milen till Malmö, vilket inte är ekonomiskt försvarbart när bensinen kostar över 13 kronor litern.
(bensinkostnaderna blir stora på landet!)

Jag misstänker att jag befinner mig i någon form av vägskäl! Det är tydligt hur jag väger alla fördelar med landsorten mot nackdelar om och om igen och i alla situationer?!
Jag ska inrikta mig på fördelar.
Vad är bra för mig med att bo på Österlen?!
1. Naturen, havet och omgivningarnas skönhet.
2. Vårt hem, tillika ett barndomshem för våra barn.
3. Möjligheten till våra husdjur.
4. Lugnare livsstil.
5. ......
6. ......
Förvånade att jag inte kommer fram till fler. Jag tar gärna emot hjälp!

I skrivandets stund har jag ingen som helst aning om hur denna dagen kommer att bli. Planeringen är bruten och många ska ha åsikter om dess innehåll.
Jag har i alla fall en riktigt god middag att servera och det kommer att glädja. Vi ska mumsa på varmrökt lax med spenatfettuccine och romsås. En lyxmiddag i vardagen, härligt!

Tillbakablick på gårdagen:
Haväng är betagande vackert! Havet ser förvillande inbjudande ut.
När vi gick där över höjderna ner mot havet kom alla minnen tillbaka från ridturer längs med havet på min fuxröda häst Carisma. Det var underbara tider!
Lillebror kom hem och det är mysigt att ha honom här.
Solen ger kraft och glädje.
Gårdagen var bra.





2 kommentarer:

ejsa sa...

Mina fördela med att bo på Österlen är:
Stillheten.
Ljuset.
Skillnad i årstiderna.
Aktiviteterna i omgivningen.
Konstrundan.
Djuren i naturen och deras närhet.
Grusvägarna.
Skogen.
Avstånd till järnvägen.
Ha en bra dag.

M. sa...

fördelen med att du bor på landet är att jag kan komma ut till landet :)
älskar dig//
Lillebror