lördag 27 mars 2010

Storstad




















Go´morgon!


Klockan är 07.16 och det är lördag.
Termometern visar + 5 grader.
Det är dimma och fukt.






Utsikter för dagen:
Jag tycker om att vara med när en storstad vaknar på morgonen. Det är något speciellt med färgerna, dofterna och ljuden.
Detta förutsätter naturligtvis att jag själv är på besök och inte är en del av uppvaknandet :)
Semesterkänsla!
Det är härligt att vara betraktaren som ser människorna skynda till sina arbete, barnen på väg till skolorna, trafikens fart, handlarna som öppnar sina butiker och flyttar ut sina varor längs med trottoarerna, caféer som öppnar och mycket mera
Det är en känsla av att vara riktigt ledig.
Om några veckor är jag uppe luften på väg mot en storstad i Europa, underbart!

Denna dag är en dag med Familjen där allas önskningar ska råda och vad som helst (eller ingenting) kan hända. Vi är det vi kallar för "Lilla Familjen", vilket innebär att vi är en begränsad skara som är hemma och umgås över veckoslutet. Vid dessa tillfälle brukar vi roa oss med aktiviteter som är av mer spontan karaktär och med tonvikt på våra två ungdomarnas önskemål. Jag vet redan att en av de båda vill till Malmö och ett speciellt varuhus där och att den andra vill äta räkor idag. Lillebror är hemma och längtar efter en risotto gjord på blandsvamp, vin och parmesan.......allt låter trevligt!
Själv önskar jag mig en stund i trädgården med krattan i högsta hugg. Jag har köpt några violer som längtar efter att få komma i jorden och jag ska gräva ner alla julens blomsterlökar med en förhoppning om att de blommar om till nästa vår.
Det verkar som om vi kan kombinera allas önskemål så här långt.

Tillbakablick på gårdagen:
Jag hade en fantastisk dag i Köpenhamn och det var underbart att få tillbringa hela dagen tillsammans med Storebror och fira hans födelsedag.
Vi gick en tidig morgonpromenad längs med stranden och jag förundras över alla turkosa inslag i byggnaderna längs med Amagerstranden och Öresund. Vackert.
Därefter var vi och inhandlade fisk, skaldjur, grönsaker, bröd, blommor, vin och mycket annat för att sedan tillbringa hela eftermiddagen i köket med att tillaga den ena efter den andra av läckra maträtter. Storebror, Lillebror & jag, vilket otroligt team :)
Kvällen bjöd på "bubbel", mängder med läcker mat och våningen fylld av trevliga gäster som ville fira dagens 35-åring.
Det var en fantastisk gårdag.



Inga kommentarer: