torsdag 18 mars 2010

Växtkraft



Go´morgon!

Klockan är 06.48 och det är torsdag.
Termometern visar + 2 grader
Det är grått och jämntjockt, men andra ord dimma.





Utsikter för dagen:
Jag sitter vid mitt fönster och ser hur skatan flitigt bygger på sitt bo i ett av våra gamla körsbärsträd. Jag tycker inte om skator (ett socialt arv från min Pappa)! De är skrikiga, tjuvaktiga, retfulla och förfärliga. På den tiden då vår Storebror var liten och polisväsendet körde omkring i svart-vita fordon benämnde han skatorna för "polisfåglar", även han påverkad av sin Morfars irritation över dessa trädgårdens snyltgäster och härskare.

Det växer så det knakar!
Solen har gjort underverk och i vårt sk. sommarrum pågår en växtkraft utan dess like.
Pelargonernas ljusgröna nya blad fyller sakta men säkert de hårt beskurna plantorna. Jag är en nybörjare avseende pelargoner men mina "mammaplantor" ser ut att må riktigt bra efter sin vintervila.
Olivträden ser också ut att ha klarat sig fint. Ett olivträd måste växa i minst fem år innan det kan bära frukt. Mina små träd började bära frukt för två år sedan och speciellt ett av dem var översållat med beska små oätliga frukter. Oliver behöver en lång mognad- och bearbetningsprocess innan de blir ätliga och fantastiskt goda. Hos mig får de bara stå där och vara underbart fina :)
Olivträd är jag något bättre på. Jag ger dem en frostnatt innan jag tar in dem på hösten, vilket ger utmärkt resultat för fruktsättningen. Mina olivträd (och min olivbuske) är törstiga och behöver dricka mycket vatten under växtperioden.
Under sin vintervila står de ljust, vattnas en gång i veckan och har en rumstemperatur på mellan + 5 - 10 grader.
Mot vårkanten fixar dagsljuset och solen resten för alla mina vinterväxter d.v.s de stackarna som egentligen har sin härkomst från Medelhavet och behöver extra omsorg i vår vinterkyla.
I år ska jag också beskära de små rosmarinbuskarna för första gången. Det känns hårt och riskfyllt, men värt ett försök. De är inte speciellt dyra i fall jag skulle misslyckas.
Rosmarin är min favoritkrydda. Den har en fantastisk doft och en underbar smak som passar till det mesta. En rosmarinbuske i blom är en underbar syn. Rosmarin betyder "havets dagg", vackert eller hur?!

Idag är det återigen en ograverad dag, vilket är både bra och dåligt.
Världens bästa snickare är här och lägger klinkergolv i ett av våra sovrum, härligt!
Nu är det inte många dagar kvar innan jag kan beredas plats och påbörja inredningen. Det kommer att bli lite gammalt och lite nytt och det blir en del brunt (ny idé), en hel del vitt och lite svart.
Det sker makeover i vårt gamla hus just nu, vilket vi får tacka denna evinnerliga snö för. Det blir saker fixade på insidan när man inte kan vara på utsidan....... :)

Tillbakablick på gårdagen:
Det bästa som hände i går var att vår mellanBror fick det arbete med ensamkommande flyktingbarn som han hade sökt och önskat. Vi kan bara gratulera vår kommun som nu har honom i sin personalgrupp och vi önskar honom all lycka till!
Det kommer att bli en stor saknad efter honom som daglig arbetskamrat, men turligt nog kommer han att dyka upp med jämna mellanrum, om än i begränsad omfattning.
Grattis, grattis, grattis!!!!

Ungdomarnas lediga skoldag slutade på olika håll; i Malmö med bowling på Entré (jättefin bana!) och i Ystad med "nödvändig" shopping.
Lillbror var med och bowlade och åkte sedan tillbaka sitt land. Tomt.
Det var en bra gårdag.

1 kommentar:

ejsa sa...

Någon har gröna fingrar....