tisdag 23 mars 2010

Vårens budbärare



Go´morgon!





Klockan är 06.19 och det är tisdag.
Lite småblåsigt och grått.
Termometern visar + 2 grader.





Utsikter för dagen:
Snön smälter bort sakta men säkert och märkligt nog börjar de enorma vattensamlingarna att sjunka undan, förmodligen något att tacka vindarna och blåsten för.

Jag har vår i hela kroppen och det är otroligt att energi kan vara så förenad med väderlek. Just nu känns det som om det mesta är möjligt.
För mig är våren en tid av förväntningar, livet tar ny sats och varje dag medför små vardagliga överraskningar i trädgården och i naturen.
När pojkarna var små hade vi fullt upp med att leta vårtecken och äta utomhus när den första vårsolen visade sig. Det var en tid i barnens uppväxt då de små detaljerna var som mest synliga. En skogspromenad var ett äventyr, saft och kanelbullar i solen en fest, en dag vid havet en upptäcktsfärd. Idag är det nästan omöjligt att förstå hur snabbt denna tid passerade.
Kanske, kanske att livet begåvar mig med ett barnbarn och då ska jag ta på mig stövlarna, ströva ut i skogen och samla kottar, små fina stenar och blommor i en liten korg med mitt hjärtebarn.
Hoppas, längtar, önskar, underbara tanke.....känn ingen press från min sida, mina älskade vuxna Söner :)

Nu har det hänt! Det som bara händer en gång per år och är en efterlängtad stund!
Vi stod ute vid karpdammen klockan 16.45 när det ihållande ljudet plötsligt och överraskande fyllde luftrummet.
Tranorna är här!
I en plog flög de fram högt över våra huvud, en fantastisk syn och ett makalöst ljud.
Vårens främsta budbärare har kommit till Österlen.
I går var det den 22 mars och det innebär att de kom fem dagar senare än år 2009. Tur med tanke på den stränga kylan som har varit.
Vi har i alla år haft ett tranpar som bott i vår lilla by under sin häckningstid. Det är fantastiskt att följa dem och jag hoppas innerligt att de slår sig ner på samma boplats även i år och får leva här några månader i lugn och ro.

Idag ska jag och en Väninna iväg till Lund för att göra en del "nödvändiga" inköp. Det är födelsedagstider i vår Familj och det ska bli riktigt trevligt att söka passande gåvor till vuxna män. Svårt, men extra roligt om det fungerar!
Jag vet speciellt en av födelsedagsgrisarna som är väldigt fundersam och nyfiken på vad som komma ska i paketen. Underbart, det är härligt att fylla år och paket är jättekul! Väx aldrig någonsin ifrån den känslan!

Tillbakablick på gårdagen:
Det blev en hel del gjort i går.
Det är bara lite finputsning kvar innan vårt nya gästrum står klart och vi är alla nöjda med resultatet, så här långt.
Skype är en ovärderlig "ultrateknisk manick". Det blev ett långt och mysigt samtal med Lillebror i går kväll, härligt att både se och höra honom :)
Gårdagen var en energisk dag.

1 kommentar:

ejsa sa...

Tack för tevligt sällskap i dag. Vilken underbar dag, tur med vädret hade vi också. Det jag köpte passade utmärkt.
Har nyss lagat middag. Det fick jag ju göra för jag har ju inte gjort något i dag.....*ler*
Kram